MIQUEL NADAL, director de la Fundació RACC "El que és urgent és solucionar el greuge que hi ha entre les comunitats. Si som capaços de resoldre'l, serà molt més fàcil abordar el tema del finançament si hem resolt el tema de l'equitat."

L’entitat ho veu com una  solució compatible amb les concessions i que superaria la situació de desequilibri entre les comunitats autònomes. El RACC assegura que això obriria la porta a un nou sistema de finançament de les xarxes d’alta ocupació estatals. Un sistema que hauria de ser mixt, combinant la recaptació d’impostos amb el pagament per ús. El RACC emplaça les administracions a debatre la proposta amb tots els actors socials implicats.

El director de la Fundació RACC ha dit que amb la desgravació a l’IRPF, l’usuari deixaria de pagar el peatge, ja que l’Estat li retornaria l’import abonat. El RACC argumenta que es tractaria d’una solució fàcil d’aplicar amb la tecnologia de què es disposa ara. La mesura no inclouria els turistes ni el transport de mercaderies internacionals d’empreses que no siguin espanyoles. En aquest casos seguirien pagant peatges i ajudarien a finançar les infraestructures.

Els responsables de l’estudi asseguren que la proposta no sorgeix a partir del malestar de la campanya del #novullpagar, però constata el greuge comparatiu que han de suportar els ciutadans catalans respecte als de la resta de l’Estat a l’hora de pagar les vies de peatge.