Es tracta d'una nova distribució de les línies de bus que les hauria de fer més directes, més ràpides i més equilibrades al territori. La xarxa, la compondran 17 línies verticals, que aniran de mar a muntanya, i vuit d'horitzontals, que aniran de Llobregat a Besòs, a més de tres línies en diagonal. Aquesta distribució permetrà que els usuaris, en el 95% dels trajectes, puguin anar al punt de destí amb només un transbord. Un cop implantada la nova xarxa es podrà creuar la ciutat amb bus en 40 minuts, i també hi haurà més parades, 30.000 persones en tindran una a menys de 300 metres de casa. Se'n millorarà la velocitat, segons TMB entre un 10 i un 15%, se n'ampliarà la capacitat i també se'n regularà la puntualitat. JAUME TINTORÉ, director general d'Autobusos de TMB "No és tan important anar a set o a vuit sinó que el cotxe passi cada set minuts i això amb un transport de superfícies, és molt diferent a un ferroviari que tu tens tota la via neta, és on hi ha la major dificultat." Una nova xarxa que no eliminarà el gruix de l'actual. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "Això no vol dir que anem a fer la nova xarxa i suprimir la resta que hi ha, no és cert, aquestes línies conviuran amb algunes línies existents i amb els busos de barri per poder donar atenció a tots els indrets d'aquesta ciutat." Les primeres línies que es posaran en marxa són aquestes cinc, entraran en funcionament a la tardor i sumen prop de 90 quilòmetres. La implantació de la nova xarxa obligarà a crear parades dobles, dos carrils bus a Gran Via, repintar i canviar semàfors. Unes adequacions que d'entrada costaran a l'Ajuntament 600.000 euros i no suposarà un increment de pressupost per a TMB. La renovació a la xarxa d'autobusos no només es notarà en la velocitat i la distribució de les línies sinó també en la imatge i en la informació que rebran els usuaris. Amb l'objectiu que el seu ús sigui més racional i més fàcil, s'ha pensat en unes icones que identifiquin les línies verticals amb el color verd, una v i un número senar i, les horitzontals, amb el color blau, una h i un número parell. Les diagonals es relacionaran amb el color taronja, una D i un número múltiple de 10. També es vol dotar les parades de noms que s'identifiquin fàcilment amb el lloc. De cara a l'usuari, s'instal·laran pantalles d'informació en més de 100 estacions. Es complementaran amb un sistema similar al del metro, en què s'indica la posició del vehicle parada a parada. A més es vol facilitar la compra dels bitllets. Hi haurà màquines expenedores en quatre parades de la ciutat. Situades en punts neuràlgics: Prat de la Riba, plaça d'Espanya, plaça de la Universitat i passeig de Gràcia.

Les cinc línies que començaran a funcionar a l’octubre cobriran 90 quilòmetres. L’objectiu, segons l’Ajuntament, és que tothom pugui tenir una parada a 300 metres de casa i incrementar la freqüència de pas fins als 5-8 minuts. El disseny radial dels recorreguts, amb sentits vertical, horitzontal i diagonal, permetran creuar la ciutat en menys de 40 minuts.

En aquesta primera fase es posaran en marxa cinc eixos: l’Eix Gran Via, que unirà el Besòs i el Gornal per la Gran Via, l’Eix ronda del Mig, que anirà des de la Zona Universitària fins a Fabra i Puig, l’Eix Sants-Sarrià, que unirà la plaça d’Espanya amb la zona de Sarrià, l’Eix Marina – túnel de la Rovira, que farà el recorregut de Montbau al passeig Marítim i l’Eix Paral·lel-Sants, un eix de recorregut en diagonal que anirà de Torre Melina al passeig Marítim.

Les noves línies tindran una imatge i nomenclatura diferenciada de la xarxa actual per facilitar-ne l’ús. Les línies verticals se senyalitzaran amb el color verd i les horitzontals s’identificaran amb el blau.

Per implantar les primeres línies de la nova xarxa s’hauran de fer un seguit d’actuacions urbanístiques que l’Ajuntament ha pressupostat en 600.000 euros. Una de les intervencions principals serà la creació d’un carril bus doble a la Gran Via, entre els carrers de Vilamarí i la rambla de Catalunya en sentit Besòs. Això implicarà desplaçar la circulació d’un dels carrils del tronc central al lateral del cantó mar.

La fase següent començarà a implantar-se la primavera de l’any que ve amb quatre línies noves. A la tardor de 2013 se n’introduiran quatre més. La xarxa completa tindrà 28 línies noves.