Caravanes de vehicles han col·lapsat aquest matí al peatge de Vilassar, el més antic de l'Estat espanyol. En aquest punt hi ha hagut fins a sis quilòmetres de trànsit lent. Unes cues generades pel temps que trigaven els treballadors a anotar les matrícules dels insubmisos i que s'han agreujat quan els manifestants han decidit aturar-se al davant del peatge. Els conductors ho tenen clar: asseguren que les autopistes ja s'han amortitzat desenes de vegades. Per descongestionar l'autopista, durant una estona s'han aixecat les barreres i un centenar de vehicles no han hagut de pagar. Mentrestant, d'altres han optat per abonar l'import del peatge d'una manera especial. Esquerra Republicana i Solidaritat han donat suport a la jornada de reivindicació. Volen aconseguir una Catalunya lliure de peatges. Durant la jornada hi ha hagut moments de tensió quan els Mossos d'Esquadra han demanat el DNI a alguns dels manifestants que s'han aturat a l'autopista.

Segons Abertis, aquest diumenge s’ha detectat una reducció del 43,5% d’impagaments respecte les protestes de l’1 de maig i s’han registrat 3.087 casos d’impagament a Catalunya, el 0,9% del total de transaccions del dia. En la protesta de l’1 de maig van ser 5.471 ciutadans els que es van adherir a la campanya, segons Abertis.

Des d’una altra òptica, la plataforma Prou Peatges, ha qualificat la jornada d’èxit i ha demanat al govern català que “deixi de fer de cobrador del frac d’Abertis i no persegueixi ni amenaci als ciutadans”. La plataforma també ha remarcat el seguiment que han fet els ciutadans a les xarxes socials, a Twitter, per exemple, amb l’etiqueta #novullpagar. Prou Peatges ha proposat al Facebook quatre opcions per continuar la mobilització: convocar una manifestació per aturar les multes; continuar la mobilització només a les autopistes i convocar una tercera jornada col·lectiva al juny; una tercera opció que inclogui les dues anteriors o bé no organitzar cap més convocatòria popular sinó fer-ho de manera individual.

Abertis ha recordat que, en el cas dels impagaments, s’enviarà una reclamació per via administrativa als conductors i una denúncia davant el Servei Català de Trànsit. Fins aquest dijous, les concessionàries de les autopistes catalanes han fet arribar a l’SCT 16.000 denúncies de conductors que no han volgut pagar.

#novullpagar, la jornada

El peatge de Vilassar de Mar, de la C-32, ha estat el punt de trobada de les dues caravanes de la Plataforma Prou Peatges. Cap a les 11.30 h uns 300 vehicles s’han trobat al peatge més antic de tot l’Estat i han provocat un caos circulatori que ha forçat la intervenció dels Mossos d’Esquadra. La imatge s’ha repetit en punts de tot Catalunya, des d’on s’han pogut veure vehicles amb estelades i senyeres, que es negaven a pagar els peatges i feien soroll amb el clàxon.

A la tarda, la jornada ha estat més tranquil·la que al matí, segons el Servei Català de Trànsit. En el peatge de Mollet del Vallès, a l’AP-7, no s’ha viscut la intensitat del migdia però puntualment algunes persones han fet insubmissió i han demanat passar sense pagar.

La protesta ha generat sis quilòmetres de cua a Cabrils, al Maresme, a prop del peatge de Vilassar de Mar. També hi ha hagut mobilitzacions al peatge de Martorell, a l’AP-7, i algunes retencions a la Roca del Vallès.

Les mobilitzacions s’han convocat en els peatges de la C32, AP7, C33, C16 i AP2. La protesta també s’ha estès al País Valencià (Peatge de Sagunt, Algemesí i Castelló) i a Mallorca (Túnel de Sóller).

Inicis de la protesta

L’1 de maig desenes de persones van participar en el primer boicot massiu a les autopistes de pagament, que va provocar col·lapses en alguns peatges de Catalunya i el País Valencià. Segons les concessionàries, unes  5.471 persones van seguir la primera convocatòria. Es tracta d’un acte de desobediència civil que va iniciar el 27 de març Josep Casadellà, un ciutadà que es va negar a pagar un peatge de l’AP-7 en protesta contra el desequilibri en el pagament de vies ràpides a l’Estat.  Recentment, algunes organitzacions independentistes han posat en marxa un protocol per donar suport jurídic als conductors que se sumin a la campanya “No vull pagar“.