Des del mes de gener de 2012, els conductors que travessen peatges catalans tenen descomptes per criteris de recurrència, per tenir un vehicle ecològic i per transportar més de tres ocupants. La Generalitat vol que aquestes bonificacions també s'apliquin a les carreteres de titularitat estatal. DAMIÀ CALVET secretari de Territori i Sostenibilitat "Exigir al Ministeri de Foment l'aplicació d'aquest mateix sistema de bonificacions a les barreres que són de la seva concessió com per exemple el peatge de Martorell..." La reunió del Grup de Peatges, format per representants del govern, la societat civil, grups parlamentaris i concessionàries, es va allargar durant cinc hores, però per Esquerra no va ser un temps ben invertit. Els republicans presentaran una proposició de llei per crear un impost sobre les concessionàries. MARC SANGLAS, diputat d'ERC "L'actitud del govern és masella davant de les concessionàries, res, cap gest, no s'han assegut, no han fet seure les concessionàries, no aborden el tema, no agafen el tema per les banyes." El plantejament d'aquestes mesures es produeix en un ambient de protesta amb el moviment "No vull pagar", que es mostra ferm en la idea d'eliminar els peatges perquè considera que ja estan amortitzats. ALEXIS SERRANO, plataforma Prou Peatges "A la reunió d'ahir, Foment no hi era. Per tant, ja veiem quina és la disposició que té el Govern espanyol davant de tot això. Per tant, no n'esperem res d'aquesta reunió perquè va ser una operació cosmètica." Diumenge vinent hi ha una nova convocatòria de la plataforma Prou Peatges per no pagar a les barreres. El govern ja ha avisat que continuarà tramitant les sancions. Les seves propostes no ens consolen. Des de Prou Peatges el que demanem és la supressió total dels peatges en aquells trams de concessió d'autopista que estan totalment amortitzats. Per tant, no ens valen aquestes històries de si posem una bonifació aquí o una bonificació allà.

El grup de treball està integrat per representants del govern català, grups parlamentaris, concessionàries, sindicats i institucions de la societat civil, i s’encarrega de proposar bonificacions i del rescat selectiu de peatges a Catalunya. L’òrgan ha demanat que el govern central apliqui a les autopistes de titularitat estatal el nou sistema de bonificació que la Generalitat aplica des del gener a les autopistes catalanes.

El nou sistema bonifica la recurrència o mobilitat obligada amb un 30%, els vehicles més eficients en energia, també amb un 30%, i els cotxes que circulen amb tres o més persones amb un 40%.

En la reunió també s’hauria acordat que l’usuari pagui en funció dels quilòmetres que recorri i, per tant, que l’import sigui superior per als usuaris que més quilòmetres recorrin.

El plantejament d’aquestes mesures coincideix en el temps amb el moviment “No vull pagar”, una iniciativa que reclama l’eliminació dels peatges perquè considera que ja estan amortitzats. Diumenge vinent hi ha una nova convocatòria de la plataforma Prou Peatges per no pagar a les barreres. El govern ja ha avisat que continuarà tramitant les sancions.