No hi ha antecents històrics d'una situació com aquesta. L'erupció d'un volcà no havia causat mai una situació tan caòtica a l'espai aeri com la que es viu a pràcticament tot Europa. Els mapes indiquen que el núvol de cendra ha retrocedit cap a França un altre cop. Així doncs l'espai aeri peninsular no està afectat per la massa. Aquesta situació es manté fins demà a les vuit del matí. A partir de llavors, els mapes preveuen que el núvol de cendra torni a baixar de latitud i pugui afectar el nord-est de la península Ibèrica. Això sí, no es pot predir amb exactitud perquè, segons els experts, la situació varia cada poques hores. La incertesa que genera el desplaçament de la massa ha fet que algunes companyies aèries fessin proves per comprovar els efectes de la cendra en els avions. Per exemple, la companyia alemanya Lufthansa ha fet volar 10 aparells entre Munic i Frankfurt. Durant el trajecte, els avions s'han mantingut a 3.000 metres, molt per sota de l'altitud a la qual volen els aeroplans comercials. També ho ha provat la companyia holandesa KLM i els pilots asseguren que no han notat cap anomalia durant el vol. Davant d'aquest resultat positiu, les aerolínes alemanyes comencen a criticar les autoritats, a qui acusen d'ordenar el tancament de l'espai aeri sense abans calcular si la concentració de cendres volcàniques és perillosa per volar.