Un gest obligatori des de fa relativament poc a dins d'un autocar. Per llei, tots els vehicles de més de nou places matriculats a partir de novembre de 2007 han de dur cinturons de seguretat. I, per tant, neix l'obligació de cordar-se'l. Incomplir-la comporta 200 euros de multa per al passatger i tres punts menys de carnet, si en té. ADRIÀ PUIGPELAT, cap provincial de Trànsit de Barcelona "Entorn un 15% dels autocars que estan en circulació han estat matriculats a partir de l'octubre de 2007 i, per tant, vénen equipats amb cinturons." La resta, el 85% dels autocars, són anteriors a 2007 i, per tant, la llei no els obliga a incorporar aquest sistema de retenció. Els empresaris del sector asseguren, però, que la norma va arribar quan ja existia una demanda del mercat, que exigia més seguretat. I per això... JORDI IGLESIAS, director Àrea Negocis Discrecionals Sarbus "Hem acabat dotant de cinturons els autocars matriculats abans de 2007. Sobretot passa en el transport escolar. Els pares exigeixen autocars dotats de cinturons i no els expliquis quan van ser matriculats." En el cas dels menors, l'excepció la trobem en els menors de tres anys o els qui facin menys de 135 centrímetres. Només s'han de cordar el cinturó si és adient a la seva talla i pes. Sigui com sigui, la llei té implicacions des de l'inici de tot el procés: en la fabricació. Tot i així, en aquesta planta treballen en cinturons de seguretat des de 1999. Fabriquen per a altres països, on l'obligació va néixer molt abans. Qui sap si el següent pas serà un que es comença a implantar a França: el conductor ha de bufar en aquest dispositiu i només si dóna zero, s'engega el motor.