Mitjanit i la Guàrdia Urbana ha muntat un macrocontrol d'alcoholèmia i drogues. 14 vehicles i 30 agents tenen com a objectiu rebaixar la sinistralitat a la ciutat sobretot entre els motoristes, un col·lectiu que des de 2012 ha invertit la tendència a la baixa i ha augmentat el nombre de víctimes mortals. Aquest 2014 un 36% més que l'any anterior. CARLES REYNER, portaveu de la Guàrdia Urbana "Portem 27 morts en accidents de trànsit; d'aquests vint-i-set, quinze han estat motoristes i d'aquests nou han estat per questions personals seves, és a dir, que no hi ha intervingut ningú més." "A més a més molts no anaven en ple ús de les seves facultats físiques." Tot i que el nombre de casos positius es redueixen, encara hi ha conductors que infringeixen la llei. "Me tomé 2 o 4 copas de vino y con eso no pasa nada." MIGUEL ROMERO, sergent de la Guàrdia Urbana "Anava una mica fent ziga-zagues amb la motocicleta. L'han aturat els companys i ha donat una taxa superior a la penal, és a dir, més de 0'60%." A més el vehicle serà immobilitzat a la via pública i d'aquí a dos dies s'haurà de presentar al jutjat i podria afrontar a una pena d'entre1 i 4 anys presó. A les proves d'alcohol s'hi afegeixen tests de drogues quan els conductors presenten signes evidents. "Positiu en THC, tetrocanabidol, que és el principi actiu del haixix i marihuana. Infracció greu, multa de 1.000 euros i 6 punts del carnet de conduir." "No m'agrada gaire l'alcohol i no acostumo a conduir mai si he begut qualsevol cosa." "Crec que s'hauria d'anar amb més cap perquè hi ha molts accidents i jo m'he endut algun ensurt per culpa de gent que anava beguda." Durant aquest dispositiu s'han practicat 340 proves d'alcoholèmia i 25 han donat positiu. El total de drogotest practicats ha estat de 19, amb 15 positius.
Pel que fa a les proves de drogues, se n’han realitzat 19 i 15 han estat positives. Aquest alt percentatge s’explica pel fet que aquestes proves només en fan quan hi ha indicis clars que el conductor pot estar sota els efectes de les drogues.
Al final, s’han immobilitzat 22 vehicles i han estat imputades dues persones per un delicte contra la seguretat viària. A més, s’han fet 56 denúncies per taxes d’alcoholèmies altes i infraccions administratives com excés de velocitat o manca de documentació.
Amb aquests macrocontrols, que tenen lloc una vegada al mes aproximadament, es vol conscienciar dels perills de conduir sota els efectes de l’alcohol o les drogues i evitar l’augment d’infraccions. Segons ha explicat el portaveu de la Guàrdia Urbana, Carles Reyner “a Barcelona aquest any portem 27 morts en accidents de trànsit, d’aquests 15 han estat motoristes i d’aquests nou han estat per qüestions personals seves, és a dir, que no hi ha intervingut ningú més.”
Aquest actuació de la Guàrdia Urbana s’emmarca dins del paquet de 17 mesures presentades per l’Ajuntament per tal de reduir el nombre d’accidents de trànsit a la ciutat. Entre les mesures, el consistori suggereix un canvi de normativa perquè no es puguin conduir motocicletes de 125 cc amb el permís de conduir de classe B. La proposta del consistori es fonamenta en el fet que el 45% dels accidents en moto els han tingut persones que conduïen una moto de 125 cc amb un carnet d’aquest tipus. També està previst augmentar la formació en educació viària a les empreses i als joves d’entre 16 i 18 anys.