Després de la treva d’aquest dimecres, el cinquè dia de vaga dels maquinistes de Renfe ha començat aquest matí amb el compliment dels serveis mínims establerts. La situació, però, ha canviat a partir de les 12 del migdia amb l’inici de la segona franja d’aturades, convocada pel SEMAF. A partir d’aquesta hora s’han començat a cancel·lar alguns dels trens previstos per l’absència dels maquinistes. En la franja de 12 a 16 h s’han cancel·lat 49 trens i el compliment dels serveis mínims ha estat del 71 %, mentre que desde les 18 i fins les 20 h s’han cancel·lat 33 trens i el compliment dels serveis mínims ha estat del 66 %. Durant els primers quatre dies de vaga l’incompliment dels serveis mínims ha estat constant i s’han arribat a suprimir al voltant de 1.300 trens.
Aquest dijous hi ha convocades tres franges d’aturades, 7 a 9 h, de 12 a 16 h i de 18 a 22 h. La franja del matí, de 7 a 9 h, la convocava l’SF Intersindical, un sindicat minoritari entre els maquinistes, i s’ha fet complint els serveis mínims previstos. Les altres dues franges de vaga, a la tarda i a la nit, les ha convocat el sindicat SEMAF, a qui Renfe acusa d’incomplir el servei pactat els últims dies de protesta.
Es reprenen les negociacions
Aquest dijous s’han reprès les negociacions entre el comitè de vaga i l’empresa. Segons Renfe, s’està produint una trobada per mirar de trobar una solució al conflicte que pugui posar fi a les aturades. En principi, la convocatòria de vaga preveu fer-ne fins al 12 d’octubre. Els últims dies s’havia produït un acostament entre el sindicat SEMAF i Renfe que feia preveure que es pogués desconvocar aviat la protesta, però les darreres hores semblava que les negociacions s’havien encallat.
Segons Renfe, totes les demandes dels maquinistes ja s’estan aplicant, com la incorporació de professionals o la recuperació del servei precovid. Un altre dels motius de la protesta, però, és la por que tenen el comitè i els sindicats de les conseqüències negatives que podria tenir el traspàs de Rodalies a la Generalitat.
De moment, no s’han complert els serveis mínims cap dels dies de protestes que hi ha hagut fins ara, perquè molts maquinistes, tot i estar convocats per treballar, no s’hi han presentat. Els treballadors al·leguen que Renfe no han gestionat bé les comunicacions amb els empleats.