La xarxa ciclista no para de créixer a Barcelona com el recent estrenat carril bici a la via Laietana o el del passeig de Maragall. Aquest últim té la particularitat de passar davant les parades de bus i, concretament, per damunt la plataforma de formigó on s’esperen els passatgers. El conflicte entra en joc amb usuaris de bus i ciclistes en marxa. Tant uns com altres ho consideren perillós. A Barcelona hi ha vuit carrils bici d’aquesta tipologia en indrets com la via Augusta, el carrer de Felip II o l’avinguda de Vallcarca.

Segons l’Ajuntament de Barcelona, la prioritat a l’hora de crear nous carrils bici és baixar-los a la calçada i ubicar-los en el costat oposat del carril bus. Això, però, és més complicat en carrers de doble sentit on no hi ha espai a la mitjana per instal·lar-ne un. Fonts municipals asseguren que s’està fent una valoració del comportament dels ciutadans en aquestes parades de bus per “identificar possibles problemàtiques” i introduir “ajustos en el disseny en cas necessari”. De moment, però, la Guàrdia Urbana no té “constància de sinistres amb persones lesionades” en aquestes parades.

Ciclistes farts d’interrupcions al seu pas

A la via Augusta amb Diagonal, les bicicletes i els patinets circulen entre el carril de vehicles estacionats i la vorera. Han de cedir el pas als vianants que creuen pel mig o tiren les escombraries. La situació es repeteix quan els vianants volen pujar a la parada de bus perquè el carril bici hi passa per davant. Per Txetxu Martínez, de l’entitat Amics de la Bici, “el carril bici ha de ser per millorar el pas dels ciclistes, no per interrompre’l constantment i obligant la bici a anar més a poc a poc”. Assegura que un altre punt conflictiu es troba a l’avinguda de Vallcarca.

Amics de la Bici també critiquen aquests carrils bici per les rampes pronunciades que hi ha instal·lades per pujar a la plataforma de la parada. En un principi, l’Ajuntament les posa per fomentar que els ciclistes redueixin la velocitat, però alguns l’acaben passant sense frenar. D’altres, directament, envaeixen el carril de circulació on passa l’autobús i el trànsit rodat per evitar-los.

Els passatgers de bus ho consideren un perill

Pel que fa als passatgers que han de pujar i baixar del bus, afirmen que han d’estar ben atents per evitar atropellaments. “Posar el carril bici on està la parada del bus és un perill”, assegura un usuari que espera a la parada de via Augusta aquest diumenge. A més, creu que sovint són els conductors de patinets i bicicletes els qui no tenen cura. “Passen per aquí disparats i algun dia s’emportaran algú per endavant”, afegeix.

Carril bici per darrere la parada de bus?

Pel Bicicleta Club de Catalunya (BACC), hi ha problemes d’infraestructura més greus que aquest a Barcelona. Tot i això, esmenten que altres països ja tenen aquest tipus de carrils bici i, quan això suposa un conflicte, algunes ciutats traslladen el carril bici al darrere la parada de bus. Aquesta, però, és una casuística que l’Ajuntament descarta per evitar treure espai de vianants a la vorera.