“Bicinyap”, “can pixa”, “cursa d’obstacles” i “carril moto”. Aquests són només alguns dels qualificatius amb què els usuaris de bicicleta i patinets han batejat el nou carril bici de la Gran Via de les Corts Catalanes entre l’edifici de la Campana i la plaça d’Espanya, inaugurat el 23 d’octubre.

Es tracta de dos carrils bici unidireccionals ubicats a les calçades laterals i parcialment segregats amb semàfors específics. Es van fer després de diversos estudis i moltes crítiques dels veïns perquè el carril anterior estava ubicat a la vorera i generava conflictes constants.

Una línia negra d’obstacles i confusió, segons el BACC

Els usuaris del carril bici denuncien que es topen amb obstacles durant tot el recorregut. Nelfy Bolaños, usuària de patinet, explica a betevé que “és molt estret” i que creu que “hi haurà molts accidents” perquè no està ben pensat. Iván Seligman, ciclista, lamenta que en un tram de menys d’un quilòmetre s’ha trobat tres cotxes aturats al carril bici que l’han obligat a envair el carril per a cotxes.

Pel Bicicleta Club de Catalunya (BACC) aquesta infrastructura “no és segura”, és un “bicinyap” i una “línia negra d’obstacles i confusió”, l’exemple que en altres països farien servir per explicar “com no s’ha de fer un carril bici”. El seu portaveu, Adrià Arenas, assegura que si abans circulaven 2.000 ciclistes per aquest tram, ara en seran molts menys perquè no el consideren segur. Demanen que s’hi faci una plataforma única per solucionar tots els problemes que genera.

Tampoc convenç motoristes i comerciants, que l’envaeixen

Els motoristes critiquen que amb l’entrada en funcionament de la nova infraestructura triguen el doble de temps a fer el mateix recorregut i per aquest motiu alguns opten per ocupar el carril bici. De fet, alguns comerciants ja el titllen de “nou carril moto”. La càrrega i descàrrega també s’ha complicat perquè s’ha eliminat la zona destinada a aquesta tasca en les dues voreres del tram afectat pel carril bici.

Ara la majoria de distribuïdors situen els cotxes sobre el carril destinat a bicicletes per poder lliurar el material. Tot plegat genera, a més, força embussos a primera hora del matí i obliga la Guàrdia Urbana a intervenir per regular el trànsit.

L’Ajuntament, obert a fer modificacions

Fonts municipals informen a betevé que cal un un període d’adaptació i que se’n farà seguiment per veure si cal introduir alguna millora puntual. Pel que fa als trams no segregats, que són més estrets, el consistori afegeix que s’han fet així per la presència de les parades de bus. També aclareix que els separadors no hi són quan hi ha guals o contenidors.