Per primera vegada trens de mercaderies provinents del Port de Barcelona arribaran a les ciutats franceses de Tolosa i Lió sense transbordaments ni haver de canviar de locomotora a la frontera. Això és gràcies a un nou model de locomotora —l’Euro6000 de Captrain— que és capaç d’adaptar-se a les especificitats de la xarxa ferroviària francesa, que funciona amb una tensió i un sistema de senyalització diferents de l’espanyola. El primer tren cap a Tolosa ha sortit aquest dimecres, a les 9 h, de la terminal BEST del Port de Barcelona. El trajecte és d’entre 10 i 12 hores, de manera que es preveu que arribi a Tolosa cap al vespre.

El director del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha definit com a històrica la fita que s’ha aconseguit, perquè es tracta de la primera connexió de mercaderies amb el país gal que funciona de manera directa. A més, la nova locomotora també permet allargar els trens fins als 750 metres. De moment, hi haurà tres connexions setmanals d’anada i tornada entre Barcelona i Tolosa i una amb Lió. Es calcula que permetran treure de les carreteres al voltant de 800 camions cada setmana. “Fem un pas endavant en la descarbonització de l’activitat logística”, ha destacat Salvadó.

S’aprofita l’ample de via internacional

Els trens que connecten de manera directa Barcelona amb Tolosa i Lió aprofiten l’ample de via internacional, que va entrar en funcionament el 2010, que travessa el túnel del Pertús. Espanya funciona amb un ample de via diferent i es van haver d’adaptar les vies. Igualment, però, les diferències entre els sistemes ferroviaris espanyol i francès obligaven a fer canvis de locomotores.