Aquest diumenge és el primer dia sense connexions de tren d’alta velocitat des de Barcelona fins a Marsella i Lió. El motiu és la decisió, per part de la companyia estatal francesa SNCF, de no renovar l’acord amb Renfe, amb la qual operava conjuntament les connexions entre Espanya i França mitjançant la societat conjunta Elipsos. Segons Renfe, des del 2013 aquesta societat havia acumulat 5,5 milions de viatgers.

Només trens entre Barcelona i París

A partir d’ara les connexions amb França estaran operades per SNCF en solitari, que ha decidit mantenir només el trajecte Barcelona-París (amb un tren per sentit diari) i prescindir de les connexions amb les ciutats de Marsella i Lió. A més, no permet que Renfe operi en solitari a França fins que els trens obtinguin el certificat de seguretat francès.

PTP tilla d'”escàndol” la suspensió de trens

Promoció del Transport Públic veu la pèrdua de les connexions entre Barcelona, Marsella i Lió com un retrocés molt important en la mobilitat entre els dos països. “És un escàndol absolut. Hem pagat 3.500 milions per un túnel pel qual passaran dos trens diaris. Serà impossible que una persona de Perpinyà o Narbona vingui a passar el dia a Barcelona”, conclou Daniel Pi.

Hem pagat 3.500 milions per un túnel pel qual passaran dos trens diaris”
Daniel Pi, Promoció del Transport Públic

Renfe vol tornar a connectar Espanya amb França

En un comunicat, Renfe ha explicat que ja ha sol·licitat el certificat de seguretat francès per tornar a operar amb el país gal, però, de moment, no ha obtingut resposta. Quan obtingui el permís recuperarà les connexions fins a Marsella i Lió. La companyia ha lamentat que s’hagi trencat la relació entre les dues empreses i ha subratllat que ha passat en un moment en què la companyia de baix cost francesa Ouigo ja està consolidada al mercat ferroviari espanyol. Considera que, a diferència d’Espanya, França no està posant facilitats per liberalitzar el transport ferroviari.