La pluja de queixes vers el carril bici de la Gran Via continua, ara per la confusió que genera l’últim tram, inaugurat l’última setmana de desembre. Usuaris i col·lectius com el Bicicleta Club de Catalunya (BACC) ja van catalogar-lo de nyap, gimcana i cursa d’obstacles. Davant l’allau de crítiques, l’Ajuntament es va veure forçat a encarregar un estudi tècnic per buscar solucions als problemes i millorar-ne els punts negres.

El tram de carril bici en qüestió té una longitud d’uns 400 metres per sentit i està situat entre el carrer de Mossèn Amadeu Oller i la plaça d’Ildefons Cerdà. Les crítiques continuen sent les mateixes: trams compartits per ciclistes i vehicles de motor massa estrets, separadors dels carrils bici massa baixos i un dibuix del carril poc lineal que obliga els ciclistes a fer ziga-zagues constants al llarg del recorregut.

S’hi suma el fet que ha fet falta habilitar una parada doble a tocar de la plaça d’Ildefons Cerdà que acull 14 línies d’autobús regulars. Això implica que cada pocs minuts s’hi aturen diversos autobusos en filera a més de molts altres vehicles que circulen per l’únic carril de circulació del lateral de la Gran Via. Tal volum de vehicles aturats obstaculitza el pas pel carril bici que just en aquest punt dibuixa una de les ziga-zagues tan criticades.

El BACC vol accions immediates

El BACC explica a betevé que l’Ajuntament ja ha detectat els punts conflictius que cal millorar d’aquest carril bici i que l’informe tècnic estarà llest abans de mig any. Tot i això, creu que no convé esperar tant a actuar-hi i proposa algunes millores més immediates com pintar senyals de cediu al pas als trams de carril bici compartits i canviar els separadors de cautxú, ara massa baixos, per d’altres de més alts.

L’entitat ciclista assegura que, abans de la reforma, per Gran Via hi circulaven uns 2.000 usuaris en hora punta, però que ara molts d’ells han decidit circular per altres carrers paral·lels i alguns, fins i tot, deixar la bicicleta a casa. D’altra banda, segons afirmen la majoria de veïns amb qui ha pogut parlar betevé, el carril bici no ha servit per eliminar les bicicletes i els patinets de la vorera, que era un dels principals objectius de la reforma.

L’Ajuntament ha obert el tram final del carril sense fer-hi els ajustos necessaris perquè el projecte es va finançar a través dels fons europeus i aquesta subvenció obligava els beneficiaris a inaugurar abans de finals del 2023 les obres finançades pels Next Generation. El BACC, però, insisteix a actuar-hi de manera urgent per evitar possibles accidents.