Els motoristes són un dels col·lectius més vulnerables en els accidents de trànsit. De fet, segons xifres del Servei Català de Trànsit (SCT), un terç dels morts a les carreteres a Catalunya el 2023 circulaven en moto. Si parlem de la ciutat de Barcelona des de l’inici del 2024 hi ha hagut sis morts per accidents de trànsit, quatre dels quals anaven en moto.

La seguretat és essencial per reduir la xifra de víctimes i —tot i que la societat té molt interioritzat l’ús del casc— existeixen altres sistemes que poden incrementar la protecció damunt la moto. Un exemple en són els airbags per a motoristes: armilles o jaquetes amb un sistema de coixí inflable que s’activen en detectar un impacte en el vehicle.

“A banda del cap, hem de protegir la resta del cos”

En Xavi Vallejo, col·laborador tècnic de Motoristes per Barcelona, ha parlat al betevé directe sobre aquest tipus de protecció. Vallejo destaca que el 99 % dels motoristes que moren a la carretera ho fan perquè han patit un trauma en un òrgan vital i, per aquest motiu, el casc no és suficient: “A banda de la protecció del cap, hauríem de protegir la resta del cos“. En aquest sentit, però, admet que “fer aquest canvi de xip és complicat”.

El Servei Català de Trànsit assegura que hi ha informes que indiquen que si un 25 % dels motoristes el fessin servir, se salvarien més de 20 vides cada any a Europa. Més enllà d’això, en accidents que tenen un impacte en el tòrax i, per tant, en òrgans vitals, podria arribar a reduir fins a un 12 % el nombre de lesions greus.

On i quan es produeixen els sinistres de trànsit a la ciutat? 

“Cal reivindicar la protecció de la vida”

Sobre els preus d’aquest element de protecció, Xavi Vallejo explica que els que són de sistema mecànic tenen un preu al voltant dels 300 euros i els electrònics poden arribar als 2.500 euros. Tot depenent també de si es tracta d’armilles, jaquetes o equipacions de cos sencer. En aquest sentit, apunta que són preus alts, però que “cal pensar quin valor li donem a la protecció de la vida de l’usuari”.

En aquesta línia, el director de l’Àrea de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají, apunta que “és evident que hi ha una indústria al darrere”, però recorda que “el cost benefici per a l’usuari val la pena”.

El debat sobre l’obligatorietat

En preguntar sobre si l’airbag per a motoristes hauria de ser un element obligatori, Bardají considera que aquest no és “el primer pas”. Sinó que primer cal donar a conèixer millor el sistema i potser incentivar el seu ús amb ajudes inicials.

També destaquen que, actualment “la Direcció General de Trànsit està estudiant seriosament fer-ho obligatori per a l’obtenció del permis A”, de motos de gran cilindrada.