Els motoristes acaparen aquest any pràcticament la totalitat de morts en accidents de trànsit a la ciutat. En només vuit mesos han perdut la vida 15 (del total de 18 víctimes mortals fins ara), una xifra només superada recentment per la del 2015, quan van morir 17 motoristes durant tot l’any. Els motius d’aquesta sinistralitat poden ser molt diversos, però el que és evident és que són un col·lectiu especialment vulnerable quan es produeix un sinistre.

Casc, jaqueta, guants… i “airbag”

A banda d’una conducció prudent, per evitar lesions greus o fins i tot salvar la vida, hi ha diferents accessoris de protecció que els conductors poden utilitzar. Només un és obligatori per ara, el casc, tot i que fa temps que està sobre la taula afegir-hi d’altres, com els guants especialitzats o els coixins de seguretat per a motos.

El funcionament d’aquests últims és similar al dels coixins de seguretat per a cotxes. Es tracta d’una armilla que es col·loca sobre la jaqueta i que està lligada a la moto mitjançant una corretja. Si el motorista surt disparat del vehicle, la corretja activa en dècimes de segon el mecanisme (una petita càrrega de diòxid de carboni dins la tela) que infla tota l’armilla, que protegeix tant el pit com l’esquena i redueix el risc de lesions medul·lars.

L'”airbag” per a motos que vesteix el maniquí s’activa en el moment que el motorista surt disparat del vehicle

“És molt recomanable per conduir en carretera, però també a la ciutat, encara que les velocitats siguin normalment més baixes”, explica Alexis Hernández, de la botiga Outlet Motos. Tot i això reconeix que és “complicat” que els motoristes urbans s’animin a utilitzar-lo per dos motius: el preu (a partir dels 300 euros per als models més econòmics) i perquè és “feixuc” posar-se’l tenint en compte que els trajectes habituals per ciutat són curts.

Uns recursos més assequibles i també recomanats pels especialistes són les jaquetes amb teixits resistents a les cremades i que incorporen proteccions per a les espatlles, els colzes i l’esquena. També els guants per a moto, que, a més de protegir contra les lesions a les mans, “donen sensació de seguretat”, diu Hernández, que opina que “haurien de ser obligatoris”.