A 15 quilòmetres per hora. És la velocitat màxima a què circula el metro al pas per Baró de Viver. El motiu, aquest, una filtració d'aigua i sorra per una esquerda a la plataforma de les vies. La presència d'aigua en aquesta estació no és estranya, a causa de la profunditat en la qual es troba i la proximitat al riu Besòs. Però els nivells que ha assolit aquesta setmana han posat en alerta els treballadors del metro. Aquesta matinada, aprofitant l'aturada del servei, tècnics de la Generalitat han realitzat diverses cates sota les vies per comprovar la seguretat d'aquest tram. La inspecció l'ha demanada el comitè d'empresa. Segons TMB, els tècnics han certificat que la circulació dels trens no suposa cap risc, però per precaució s'han adoptat algunes mesures provisionals. S'hi han col·locat travesses per evitar que s'obrin les vies i també es vigila que no s'enfonsin més del compte, ja que si això passés obligaria a aturar el servei. L'última vegada que es va produir un problema similar va ser fa 7 anys i la solució va ser injectar formigó sota les lloses de la via. Des d'aleshores, els usuaris no havien notat cap incidència més. JOSÉ MARÍA HERNÁNDEZ "Ya se pueden ver las marcas de donde quizás haya habido agua otras veces. Pero influir y pararse el metro por culpa del agua no ha sucedido." MIQUEL LLAMAS "Es habitual que a vegades s'inundi, però potser no amb la força que té ara. Algun dia que ha plogut molt, però no com perquè afecti." TMB estudiarà els pròxims dies quina ha estat la causa d'aquesta incidència, que pot estar relacionada amb les pluges intenses del darrer cap de setmana.

Els geòlegs i tècnics de la Generalitat asseguren que no hi ha cap perill per mantenir la circulació de la Línia 1 del metro a l’estació de Baró de Viver, on ahir es va detectar una esquerda a la plataforma de les vies per on entra aigua. A sota de les vies no hi ha cap esvoranc important.

De moment, com a mesures de precaució, s’han col·locat unes travesses entre les vies que reforcen l’estabilitat dels rails i hi haurà tècnics de TMB monitorant el terreny fins dilluns a la nit. Les travesses impedeixen que es desplacin els rails més propers al centre de la plataforma en tots dos sentits de circulació. A més, els trens entren a l’estació a una velocitat de 15 km/h, molt inferior a l’habitual, d’uns 40 km/h.

Durant les properes setmanes, caldrà reforçar la plataforma de la via injectant-hi formigó, una operació que es va realitzar l’última vegada fa set anys, quan es va produir un incident similar. Aquesta estació es troba per sota del nivell freàtic i això implica que, de tant en tant, calgui reforçar la llosa del recinte.

No és descartable que les pluges i la crescuda del riu Besòs de la setmana passada hagin acabat fent pujar temporalment el nivell d’aquestes aigües freàtiques. Un cop evitat qualsevol risc d’afectació a la circulació de trens, els tècnics preveuen que més endavant es puguin dur a terme obres de reforma de l’estació per mirar d’evitar més definitivament l’aparició d’aquestes esquerdes.