L'accés a Barcelona per la ronda del Litoral serà més àgil a partir de 2018. Els nous accessos viaris al port permetran segregar el trànsit de passatgers que accedeix a la ciutat del trànsit de mercaderies que entra al port. Ara bé, per això caldrà esperar més de tres anys. RAMON JUANOLA, cap d'Àrea de Carreteres de la demarcació de Barcelona "És difícil construir una infraestructura que ocupa terreny en un entorn tan urbà." Per això els primers mesos de treballs serviran per netejar el terreny i traslladar els serveis afectats, com ara les línies d'alta tensió. Llavors començarà la construcció dels nous accessos. Al primer tram s'hi afegirà un carril per sentit a l'autopista A-2 des de Cornellà fins a l'enllaç amb l'Hospitalet. Aquí, l'autovia es bifucarà i s'obrirà pas a una nova carretera fins a creuar amb la C-31. En aquest punt es construirà un viaducte de dos quilòmetres que esquivarà la C-31 i la línia de l'AVE fins al pont de Mercabarna. L'autovia seguirà fins a la futura entrada sud de la terminal BEST. En total seran nou quilòmetres de recorregut. ANA PASTOR, ministra de Foment "Además de hacer una gran entrada va a evitar embotellamientos, tráfico pesado mezclado con tráfico de viajeros, y va a generar mejor calidad de vida." SANTI VILA, conseller de Territori i Sostenibilitat "Recordar que damos un paso muy importante que requiere ser complementado con la solución a los accessos ferroviarios." Un altre projecte, l'accés ferroviari, que es troba molt avançat, segons la ministra, però ha evitat donar cap data concreta per a l'inici de les obres.

Hi ha hagut retards continuats en les dates però finalment aquest dijous el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i la ministra de Foment, Ana Pastor, han col·locat la primera pedra del nou accés viari sud al Port de Barcelona.

Ho han fet a l’autovia A-2, des d’on sortirà el ramal viari definitiu que connectarà amb el Port i que garantirà, segons la ministra de Foment, Ana Pastor, “una connectivitat de primera divisió”. La titular de Foment també ha destacat que la nova infraestructura permetrà segregar el trànsit de mercaderies del trànsit de vehicles i això, ha dit, “millorarà la qualitat de vida dels ciutadans” perquè evitarà els embussos que es produeixen ara a la ronda del Litoral.

Per la seva banda l’alcalde, Xavier Trias, ha assegurat que la posada en marxa d’aquests nous accessos viaris “dóna molta força a una zona tan important econòmicament i logísticament com és la Zona Franca”. Per això, ha conclòs, “avui complim una obligació que teníem tots.”

L’obra té un pressupost de 142 milions d’euros i el Ministeri de Foment preveu que estarà enllestida en un termini de 40 mesos, és a dir, a mitjan 2018.

I els accessos ferroviaris?

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha celebrat la posada en marxa de les obres per fer realitat els nous accessos al port però també ha reclamat al Ministeri de Foment que aquesta infraestructura “es complementi amb els accessos ferroviaris per garantir la projecció del port”.

Una demanda que segons la ministra Pastor és “estratègica”, i els projectes, ha dit, estan “molt avançats”. Ara bé, Pastor no ha volgut detallar la data d’inici de les obres.