(ACN) L’entrada en vigor de la ZBE (zona de baixes emissions), l’1 de gener del 2020, ha estalviat als barcelonins un 30 % de les emissions contaminants. Traduït a xifres, la restricció de circulació als vehicles sense distintiu ambiental suposa que si el 2019 la mitjana del nivell de diòxid de nitrogen era de 32,25 μg/m3, les darreres dades de l’Agència Europea de Medi Ambient situa aquest nivell en 22,87 μg/m3, per sota dels 40 µg/m3 que marca com a límit la Unió Europea.
Els nivells del 2021 milloren els d’un 2020 amb confinament
Aquestes xifres fan caure les previsions de l’Agència Europea de Medi Ambient (AEMA), que el desembre passat va preveure que no hi hauria prou amb la zona de baixes emissions (ZBE) per reduir la contaminació a Barcelona. Les dades del 2021 fins i tot són millors que les del 2020, quan de mitjana el nivell de diòxid de nitrogen estava a 24,35 μg/m3, i cal tenir en compte que al març, l’abril i el maig els índexs van caure en picat, juntament amb el trànsit, per la pandèmia i el confinament.
Si mirem encara més enrere, trobem que l’octubre del 2018 es va arribar a 34,3 μg/m3 i el del 2019, a 33,7 μg/m3, de mitjana. De fet, en alguns barris de Barcelona com l’Eixample, Gràcia i Sant Gervasi superaven els 40 µg/m3, la línia vermella marcada per la UE. Per exemple, el 2017 a l’Eixample el diòxid de nitrogen arribava gairebé a 60 μg/m3, mentre que el 2020 i el 2021 està de mitjana a 35 µg/m3. Tot plegat, amb un estudi sobre la taula de l’Ajuntament de Barcelona que calculava un miler de morts a l’any a la ciutat a causa de la contaminació.
Ara, l’Agència Europea de Medi Ambient reconeix un “descens” en els barris amb més contaminació, que no han excedit els límits marcats des del 2020. Tot i això, creu que de moment és “difícil” atribuir el canvi a una sola mesura perquè “la meteorologia també hi influeix” i les “circumstàncies van ser excepcionals” el 2020.