(ACN) L’Agència Europea del Medi Ambient (AEMA) alerta que amb la zona de baixes emissions (ZBE) pot no haver-n’hi prou per reduir la contaminació a Barcelona, un any després d’haver-se introduït, l’1 de gener de 2020. Segons l’experta en qualitat de l’aire de l’AEMA, Evrim Dogan, les darreres dades indiquen que Barcelona pot acabar l’any amb totes les estacions complint els límits de diòxid de nitrogen, però el confinament fa “difícil” calcular-ne l’impacte.

Dogan explica que les zones de baixes emissions fan que les ciutats redueixin les concentracions en gran mesura, però insisteix que això no vol dir que la seva introducció sigui l’única mesura, o suficient, “perquè a les ciutats hi ha diferents fonts d’emissions“.

Aval a les superilles

L’experta en qualitat de l’aire de l’AEMA avala l’extensió de les superilles a Barcelona i assegura que “són efectives pel que fa a l’exposició a la contaminació”, apunta Dogan, que insisteix que l’augment de zones verdes a la ciutat també afecta la circulació dels fluxos d’aire.

Cal avaluar l’impacte del peatge urbà

Pel que fa a la implantació d’un peatge urbà a la ciutat, l’experta de l’AEMA subratlla que s’ha de tenir cura a l’hora d’introduir-lo i avaluar primer l’impacte que té globalment en la qualitat de l’aire.

“Hi ha ciutats que estan implementant aquest tipus de mesures financeres i en veuen els efectes”, diu Dogan, que matisa que és complicat veure l’efecte d’aquest tipus de mesures en el curt termini. “S’ha de veure la tendència a llarg termini per entendre l’efecte de les mesures“, afegeix.

Barcelona, camí de complir els límits de contaminació

Aquest any Barcelona va camí de complir els nivells de qualitat de l’aire. Segons les dades provisionals, ara per ara cap estació supera el límits anuals de protecció de la salut, que estan fixats en 40 μg/m3.

La Comissió Europea va decidir el 2019 portar als tribunals de la Unió Europea Espanya pel nivell de contaminació a Barcelona, el Vallès, part del Baix Llobregat i Madrid.

A complir aquesta norma també hi ha contribuït en part el fet que Barcelona hagi estat la ciutat europea on més s’ha reduït la contaminació durant el confinament. Concretament, la capital catalana va reduir un 59% les concentracions de diòxid de nitrogen contaminant entre el 15 de març i el 30 d’abril.