Aquests dies de confinament, per evitar la proliferació del coronavirus, hi ha més temps perquè les famílies gaudeixin dels més petits de la casa. Els meteoròlegs de betevé proposem alguns experiments meteorològics fàcils per fer amb productes domèstics.

Com es crea un núvol dins d’una ampolla?

Estris necessaris:

  • vapor d’aigua que farem amb aigua molt calenta
  • ampolla transparent (vidre o plàstic)
  • nuclis de condensació que reproduirem amb el fum de llumins
  • elevació de l’aire amb un inflador de bicicleta

Reproduirem les condicions atmosfèriques que faciliten la formació de núvols dins d’una ampolla transparent, perquè puguem observar tot el que hi passa a dins. Hi afegirem aigua molt calenta, amb una tetera o un bol de la cuina. No cal afegir-ne gaire, només un dit a tot estirar. Es tracta de reproduir l’aportació d’humitat que hi ha a l’atmosfera quan s’apropa una pertorbació.

Un cop hi hem afegit l’aigua calenta caldrà que tapem l’ampolla amb la mà, perquè no s’escapi el vapor d’aigua que es genera. El pas següent serà afegir-hi els nuclis de condensació, que en condicions naturals serien pols, pol·len o sal marina. En el nostre experiment farem fum amb un llumí per reproduir-los. És a dir, caldrà subjectem un llumí encès dins l’ampolla durant pocs segons i tapar-la ràpidament.

El tercer i darrer pas serà facilitar l’elevació de l’aire que hem creat i ho farem comprimint-lo, augmentant la pressió amb l’inflador de bicicleta, mitjançant un petit orifici al tap de l’ampolla. Després d’això alliberem l’aire de cop obrint l’ampolla. Si ho hem fet bé es podrà observar com es produeix la condensació de l’aire i es forma un núvol artificial.

Simulació d’un sistema frontal

Estris necessaris:

  • Dos gots: un amb aigua molt calenta i un altre amb aigua molt freda
  • Colorant alimentari de dos tonalitats diferents
  • Recipient transparent

El primer pas és tenir un recipient transparent, de vidre o plàstic, per observar tot el que hi passa a dins. En laboratoris s’utilitza un cristal·litzador, però a casa podem fer servir qualsevol bol de cuina una mica gran. L’omplirem amb aigua tèbia.

Paral·lelament omplirem un got d’aigua molt calenta i hi afegirem colorant alimentari de color vermell, per exemple. En un altre got, amb aigua molt freda i hi afegirem colorant alimentari de color blau, per exemple.

Tirarem l’aigua molt freda, a poc a poc, per un extrem del recipient i l’aigua molt calenta, també a poc a poc, per l’altre extrem del recipient. Veurem com l’aigua calenta, que és menys densa que la freda, es desplaçarà per la part més superficial del líquid i, per contra, l’aigua freda, amb més densitat, es desplaçarà a la part inferior del recipient. Això mateix passa quan arriba una massa d’aire freda a l’atmosfera.

Simulem la força de Coriolis

Material:

  • Una poma o una taronja, que simularà la Terra
  • Un bolígraf o retolador

Una persona agafa una poma o una taronja i la fa girar, a un ritme constant. Al mateix temps, una altra persona intenta dibuixar una línia amb retolador o bolígraf que vagi del Pol a l’Equador. Fem el mateix amb el que representa l’altre hemisferi de la nostra Terra/fruita.

Amb el traç que s’haurà dibuixat podem deduir quina és la trajectòria que segueixen les pertorbacions i els anticiclons a cada hemisferi.