biodiversitat port barcelona
Foto: Antonio Lajusticia Bueno

(EFE/Redacció) Mitjançant la instal·lació d’unes estructures amb recobriment de carbonat càlcic, un material que accelera la regeneració de la biodiversitat marina, i de drons submarins, el Port de Barcelona arrenca un pla pioner que té previst protegir i multiplicar la vida marina de l’entorn portuari. Es tracta de la iniciativa RegenPorts —impulsada per Nactiva, plataforma per a la protecció i regeneració del capital natural a la Mediterrània, i la Fundació BCN Port Innovation—, una prova pilot de la qual ja s’ha engegat aquest estiu.

En total, s’han instal·lat en diferents punts del Port prop de 50 Life Boosting Units (LBU), estructures que repliquen el funcionament d’un escull natural i multipliquen per sis el nombre d’espècies existents a les zones on s’implanten. Tota aquesta informació, recollida mitjançant paràmetres com els tipus d’espècies, el diòxid de carboni fixat o la qualitat de l’aigua, s’emmagatzema al núvol, cosa que permet al Port de Barcelona analitzar el capital natural regenerat.

Aquest avenç serà implementat a través de tecnologia dissenyada per l’empresa emergent Ocean Ecostructures, que permet monitorar l’impacte efectiu de la regeneració derivada de les LBU.

La vida marina del Port

Amb la instal·lació de les LBU, els impulsors de RegenPorts ja han començat a treure conclusions sobre quines espècies habiten al litoral barceloní i quines accions implementar per regenerar aquelles que millorin la vida marina del Port de Barcelona. “Hem observat exemplars de peix ballesta, una espècie catalogada com a vulnerable per la Unió Internacional per a la Conservació de la Naturalesa (IUCN)”, explica a EFE Anna Lloveras, biòloga i cofundadora d’Ocean Ecostructures.

La científica subratlla que cal tenir en compte que els ports solen ser entorns “molt pobres” en vida marina, “a conseqüència de l’aridesa dels materials i l’agressivitat de l’entorn“. És per això que ha destacat la importància de desplegar aquesta tecnologia, que permet “incrementar fins a sis vegades la biodiversitat d’aquests espais“.

Els esforços d’Ocean Ecostructures se centren, especialment, en el fet que es puguin instal·lar espècies d’alt interès ecològic i valor ambiental. “En aquests moments, estem regenerant boscos de gorgònies, una mena d’alt interès que ara hem aconseguit reintroduir a la bocana nord per renaturalitzar l’entorn, recuperant espais per a la naturalesa, i generant àrees en què els peixos es poden reproduir i alimentar-se“, detalla Lloveras.

Mirada posada a l’economia blava

La primera fase de RegenPorts, ja iniciada i que està previst que duri fins a quatre mesos, ha posat en marxa una vintena d’unitats bioregeneratives a tres zones del Port: la bocana nord (10), l’heliport (5) i el moll de Pescadors (5). Aquestes estructures s’han sumat a la trentena ja col·locades des de fa un any en diferents punts de la instal·lació, de manera que a mitjans de setembre estan previstes les primeres valoracions de l’impacte que puguin tenir.

“Quan tinguem resultats sòlids, s’activaran contactes amb socis que ens permetin indagar en noves tecnologies i definir un procediment real perquè aquests espais es converteixin en zones ecoproactives“, detalla a EFE el director tècnic de la Fundació BCN Port Innovation, Miquel de la Mano.