El nou Port Olímpic ha començat a rebre les primeres empreses que estrenen aquestes instal·lacions reformades i que encaren els últims espeternecs de les obres amb vista a la Copa Amèrica de vela. L’espai ha de ser el pol de l’anomenada economia blava de Barcelona, amb empreses vinculades al mar i sostenibles amb els ecosistemes que hi viuen. Una es dedica a la reconversió de llaüts dièsel en elèctrics i també en solars.
Reconversió i fabricació de llaüts elèctrics i solars
El llaüt avança per l’aigua de manera sigil·losa, mentre se sent el soroll de les onades. Ni rastre de fums ni d’olis. Sergi Rosés és un dels socis d’Electric Inside Boats, una empresa catalana que converteix llaüts dièsel en elèctrics i està convençut que la descarbonització del sector nàutic és el futur. Els socis de l’empresa van ser voluntaris en els Jocs Olímpics en la modalitat de vela i 22 anys després tornen al Port Olímpic amb la seva pròpia empresa. “Del que estem més orgullosos és de les barques amb plaques solars, de les quals no hem hagut de recarregar mai la bateria elèctrica de suport”, admet Rosés, que presumeix d’aquestes embarcacions amb autonomia il·limitada.
Els llaüts elèctrics són el futur, sense soroll, ni fums ni olis. Una empresa com la nostra ha d’apostar per l’economia blava del Port Olímpic”
El cost de convertir un llaüt dièsel en elèctric és d’entre 15.000 i 20.000 euros, és a dir, té un sobrecost d’un 20 o 30 %, però els qui s’hi dediquen subratllen que s’acaba estalviant amb el consum de combustible i el manteniment. D’altra banda, dotar un llaüt de plaques solars costa entre 3.000 i 5.000 euros.
De fabricar la barca a Dalí, a fer-ne d’elèctriques
Per fabricar els llaüts, es van associar amb unes drassanes històriques de Torrella de Montgrí, que passaven per una greu crisi. Van ser els artesans del llaüt de Dalí, el Gala, però per sobre de tot, uns dels més ben valorats pels pescadors de la Costa Brava. Gràcies al pas de l’electrificació, han pogut seguir amb la seva activitat creant les embarcacions típicament catalanes, els llaüts, ara, però, endollables.
El 60 % dels locals del Port Olímpic ja estan adjudicats
En total, s’han habilitat 50 locals al moll de Mestral, on abans hi havia locals d’oci nocturn, i al moll de Recer, a la part baixa del dic de recer. Per ara s’han adjudicat el 60 % dels locals mitjançant un concurs i el Port Olímpic no té pressa per omplir-los, ja que prioritza les empreses que representin els valors de sostenibilitat i innovació del nou projecte.