A simple vista observem l'activitat diària de la plaça de Catalunya, però si mirem avall, n'apreciem les conseqüències. El cor de Barcelona ensenya diverses cicatrius derivades de les activitats que s'hi fan, des de concerts fins al muntatge de la pista de gel. Segons l'Òscar, un treballador de la zona, la pista és la principal culpable de l'aspecte actual de la plaça. Assegura que la maquinària pesant que s'utilitza n'ha anat destrossant el paviment. ÒSCAR SUÑÉ, venedor "Aquests contrapesos són de formigó, i pesen dues o tres tones, a cada quatre o cinc metres que els posen, i entre això i els camions, i les grues, al final per pressió les rajoles que hi ha aquí peten." Alguns forats s'han anat arreglant, però no s'han reposat les rajoles, sinó que s'han apedaçat amb ciment. L'Ajuntament i la Fundació Barcelona Comerç neguen que els desperfectes els hagi ocasionat la pista de gel, i així ho indiquen, diuen, les inspeccions que es fan abans i després del muntatge. VICENÇ GASCA, president de la Fundació Barcelona Comerç "Aquesta setmana passada ens van donar el resultat i la plaça està igual que abans de fer la pista, o sigui que si hi havia algun desperfecte era anterior a la pista." "L'Ajuntament va reformar les rajoles trencades de la plaça de Catalunya l'estiu de 2011, just el primer any en què hi hauria la pista de gel. Ara, quatre anys més tard, el consistori anuncia una reforma integral del paviment de la plaça previst per A aquesta primavera. Us ho ha explicat, Núria Pujadas."

La plaça de Catalunya exhibeix diverses cicatrius derivades de les activitats que acull al llarg de l’any. Les últimes, els concerts celebrats durant la Mercè i la pista de gel instal·lada per Nadal. Segons l’Òscar Suñé, que ven menjar per a coloms, la Bargelona “és el principal culpable de l’aspecte actual de la plaça”, que acumula “més de 200 forats i pedaços”. Això és conseqüència, afegeix, de la maquinària pesant que s’utilitza per al muntatge i desmuntatge del recinte, així com de l’entrada i sortida de camions d’alt tonatge. Uns pesos d’entre “dues i tres tones que fan pressió a les rajoles, que acaben petant”.

L’Òscar assegura que ha vist com “a mesura que anaven buidant la plaça de trastos, s’anaven tapant els forats”. Ell, que fa mitja vida que és al rovell de l’ou de Barcelona, recorda que se’l va instar a traslladar la parada a l’exterior del conjunt monumental, una mesura que, assegura, l’ha perjudicat perquè “no és ni de bon tros el mateix”. Un any més va haver d’assumir-ho amb resignació, i, de fet, ell va ser dels primers a adonar-se que allà on hi havia la pista de gel s’havien produït nombrosos desperfectes, i que la mateixa empresa responsable de retirar-la, Antonio Peral Producciones, s’encarregava de cimentar -assegura- les parts del paviment malmeses. No era el primer cop que passava. En les altres tres edicions, els mateixos mètodes de subjecció del recinte també havien ocasionat, segons Sunyé, nyaps semblants. “No pot ser que un espai tan cèntric estigui així de descuidat”, conclou.

L’Ajuntament ha explicat que els tècnics municipals fan una revisió del paviment de la plaça abans del muntatge de la pista i després del desmuntatge. Els informes, diu el consistori, neguen que els desperfectes els hagi ocasionat la pista de gel. De fet, Vicenç Gasca, president de la Fundació Barcelona Comerç -l’entitat encarregada d’aquesta iniciativa- explica que la setmana passada l’Ajuntament els va lliurar els resultats de les inspeccions i “la plaça està igual que abans de fer la pista, o sigui que si hi havia algun desperfecte era anterior”. Gasca admet que la part deteriorada s’ha anat “apedaçant amb ciment”, tal com explica l’Òscar, en lloc de recol·locar les rajoles. Tot i així, l’Ajuntament ha anunciat que durant la primavera es preveu fer una reforma integral del paviment de la plaça perquè aquesta torni a lluir com ho ha fet des de fa més de 50 anys. Aleshores es preveu que ja s’hagi acabat la rehabilitació de les Fonts Bessones.