Les escoles del nord de Gràcia s’han unit per millorar la mobilitat de la zona. La problemàtica és la mateixa: les voreres estretes, la velocitat del trànsit i l’ordenació del barri. Per exemple, l’accés entre l’Escola la Farigola de Vallcarca i l’Escola Montseny. MIQUEL NADAL, Coordinadora d’AMPA del Coll i entorns “Hi ha una coordinació entre aquestes dues escoles d’extraescolars que fan que els alumnes pugin i baixin durant el dia i no hi ha voreres amb espai, perquè puguin circular dues persones.” A La Farigola a més, demanen un semàfor, ja que l’escola està separada per la carretera. En un costat té el centre educatiu i en l’altre el pati. Al barri del Coll, la situació s’agreuja amb el coll d’ampolla que formen el carrer de Tirso, Ceuta i el Portell. Les famílies asseguren que és un perill quan entren o surten els alumnes. SANTI MARTÍNEZ, Coordinadora d’AMPA del Coll i entorns “A les 9 del matí i a les 5 de la tarda coincideixen amb la circulació rodada, més el transport públic, més la gent que porta amb vehicle privat i els autocars que entren i surten de les escoles, aleshores aquí és insostenible.” La Coordinadora d’AMPA del Coll i els entorns treballa en un projecte per pacificar el barri de trànsit i fer-lo més segur. BENOIT POINSOT, Coordinadora d’AMPA del Coll i entorns “El document que hem presentat com a Coordinadora d’AMPA del Coll i entorns ha estat rebut i ben rebut per l’Ajuntament, perquè s’ha aprovat com a document de partida per aquest projecte, però és difícil encara al barri consensuar aquesta idea d’una pacificació global del barri.” Tot i que asseguren que el districte valora el projecte, les famílies demanen solucions ja.

Carrers costeruts, voreres estretes i trànsit són part de la fisonomia de la zona nord de Gràcia. Les AMPA denuncien que aquesta situació és perillosa sobretot a l’entrada i sortida de les escoles. Tot i que des de fa temps estan treballant per millorar els camins escolars de cada centre, ara han decidit unir-se per fer un projecte més global de pacificació. Per això, s’han constituït en la Coordinadora d’AMPA del Coll i Entorns per reclamar que es comenci a actuar ja.

Les AMPA de cinc escoles del Coll i dels entorns han decidit ajuntar-se per buscar solucions a la mobilitat d’aquesta zona. La Coordinadora d’AMPA del Coll i entorns engloba l’Escola la Farigola de Vallcarca, l’Escola Montseny, l’Escola Bressol Gat Negre, l’Escola Mare de Déu del Coll i l’Escola Virolai. El problema principal són les voreres estretes, la velocitat del trànsit i l’ordenació del barri, que dificulta la connexió entre els centres educatius. Per exemple, el camí entre l’Escola la Farigola de Vallcarca i l’Escola Montseny només es pot fer per un carrer estret que no permet el pas de més d’una persona. A més, la velocitat del trànsit fa perillós baixar de la vorera i creuar, ja que manquen semàfors. Aquest és el cas de La Farigola de Vallcarca. Aquest centre educatiu està separat en dos espais per la carretera. En una banda hi ha l’escola i en l’altre, el pati, per això els alumnes han de creuar un mínim de quatre vegades al dia per aquesta via. Per això, les famílies demanen un semàfor que reguli el pas de vehicles i vianants. L’altre punt calent és més al nord. És el coll d’ampolla que formen els carrers de Tirso, de Ceuta i del Portell. Aquí, asseguren que la situació és un perill quan entren o surten els alumnes. Hi coincideixen el trànsit rodat, l’autobús 87, els autocars que van a l’Escola Virolai, cotxets de l’escola bressol i els alumnes i famílies que no caben per les voreres molt estretes i han de baixar a la calçada. Per això, les AMPA demanen una reducció del trànsit i voreres més amples.

La Coordinadora d’AMPA del Coll i els entorns ja fa temps que treballa en un projecte per pacificar el barri de trànsit i fer-lo més segur. Aquest document s’ha presentat a la taula comunitària del barri del Coll a la Comissió d’Urbanisme i Comerç. Les famílies expliquen que hi ha hagut molt bona rebuda per part del districte de Gràcia com a punt de partida, però el procés de participació és lent i asseguren que es necessiten actuacions urgents per millorar la seguretat viària de la zona.