(ACN/redacció) El corredor Barcelona-Madrid és un dels que millor s’han recuperat de la crisi de la covid, amb 5,6 milions de viatgers durant el 2021 i un 20 % més de passatgers en aquest segon trimestre del 2022 en comparació amb el mateix període del 2019.

És una de les principals conclusions de l’informe anual del sector ferroviari del 2021, publicat per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). L’informe també valora positivament la liberalització del sector ferroviari i l’arribada d’altres companyies com Ouigo, Avlo i, més recentment, Iryo.

Els nous operadors no fan caure Renfe

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) també valora positivament la liberalització del sector ferroviari i l’arribada d’altres companyies, com Ouigo, Avlo i, fa pocs dies, Iryo, i precisa que l’entrada d’operadors nous “no ha suposat una caiguda de viatgers per a Renfe, que va aconseguir una quota del 80,9 % en el segon trimestre del 2022“. En paral·lel, la quota modal de l’avió en el trajecte Barcelona-Madrid va ser només del 24,2 % el 2021, mentre que arribava al 35 % en anys previs.

Rodalies-Cercanías, el servei que més viatgers aporta

Tot i les bones xifres del corredor Madrid-Barcelona, el sector ferroviari va tancar l’any 2021 a Espanya amb 324 milions de passatgers transportats, una xifra un 36,6 % inferior a la del 2019. Rodalies-Cercanías va ser el que més viatgers va aportar, el 87,7 %, i la llarga distància i l’alta velocitat, pel que fa a viatgers/quilòmetre, van sumar un 39,3 % del total. De fet, la llarga distància i l’alta velocitat van sumar 13,49 milions de viatgers el 2021, amb un increment del 77,4 % respecte al 2020, encara un 40 % per sota del 2019.

Per la seva banda, Rodalies-Cercanías va registrar 284,1 milions de viatgers, quasi un 20 % més que el 2021, però un 36 % menys que abans de la pandèmia. Pel que fa al transport de mercaderies, va experimentar una forta recuperació l’any passat amb 10.432 milions de tones/km netes transportades i 25,57 milions de tones netes transportades, un 11,4 % més que el 2020 i amb uns nivells molt similars al 2019.