La Generalitat i el Govern espanyol han signat aquest dimecres el protocol que permetrà impulsar noves infraestructures, viàries i ferroviàries, per als accessos sud al Port de Barcelona i planificar el nus logístic de l’àrea de Barcelona. A la formalització de la signatura, a banda del conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i el ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, hi han assistit els màxims representants del Port de Barcelona, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Ports de l’Estat i Adif.
El protocol preveu un corredor nou de via doble amb ample mixt —que combinarà l’ample ibèric amb l’estàndard— exclusiu per a mercaderies, un ramal de connexió del nou accés ferroviari amb la terminal de Can Tunis i un accés viari des de la ronda del Litoral.
“Desbloquegem una actuació que pretén convertir Barcelona en el node logístic i multimodal més avançat de al sud d’Europa“, ha dit el ministre de Transports i Mobilitat, José Luis Ábalos. El socialista creu que el protocol “posa les bases perquè aquestes actuacions arribin a la fi a bon port”.
Anys d’endarreriments
La millora dels accessos a la zona sud del Port de Barcelona ja fa anys que s’endarrereix. La signatura d’aquest dimecres ha desencallat la construcció acordada el 2007, quan es va redactar l’estudi informatiu. Més tard, el 2013, les administracions van signar un protocol per desenvolupar el nou accés ferroviari, però aquest va acabar desestimat després del rebuig de l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària. Per això, el protocol d’aquest substitueix l’anterior.
L’any 2007, el projecte es va pressupostar per uns 473 milions d’euros. Ara, caldrà recalcular la inversió necessària.
Més exportacions i nous llocs de treball
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha lamentat la “lentitud” amb la qual ha avançat el projecte: “És un factor d’irritació“. Això sí, confia que els nous accessos impulsin el corredor Mediterrani. “No és un capritx: és una exigència bàsica de competitivitat de l’economia catalana”, ha dit.
La presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, confia que la millora de la connectivitat es tradueixi en un increment de les exportacions i, per tant, en la creació de nous llocs de treball i en una millora del PIB.
Així seran els nous accessos del Port
Per al nus logístic, el protocol proposa que s’elaborin els estudis necessaris per planificar i gestionar de manera col·legiada les terminals ferroviàries. Aquest nus es preveu que estigui integrat per les terminals intermodals i logístiques del Vallès i del Prat i altres terminals de l’àrea metropolitana de Barcelona.
L’execució de tots aquests projectes, però, encara haurà d’esperar: el protocol signat només representa el primer pas per encarregar, en un termini màxim de nou mesos, els estudis tècnics previs. També caldrà decidir quines inversions caldrà que faci cada una de les administracions implicades.