El Mobile World Congress 2020 finalment es cancel·la per l’impacte del coronavirus. Això tindrà un cost econòmic elevat, no només per l’anul·lació de viatges i reserves sinó també per totes les inversions que les empreses han fet per a aquesta cita, com per exemple el lloguer i el disseny dels espais d’exposició, que s’han pensat expressament per a aquest congrés i que difícilment es podran aprofitar per a un altre esdeveniment.
Qui s’hauria de fer càrrec d’aquests costos? Segons explica la professora de producció d’esdeveniments de la UOC Míriam Riera, això depèn de qui ho cancel·li i quins en siguin els motius. Com que finalment ha estat l’organització qui ha cancel·lat l’esdeveniment, les empreses participants podrien reclamar als mateixos organitzadors les pèrdues econòmiques.
El Mobile 2020 tenia tres escenaris possibles:
- El primer escenari, que s’havia estat donant fins al moment de la cancel·lació del congrés, és que les empreses a títol individual decideixin anul·lar la participació. En aquest cas cadascuna de les empreses assumeix el cost de les pèrdues.
- Si és l’organització del congrés qui cancel·la l’esdeveniment —com finalment s’ha acabat confirmant— les empreses participants podrien reclamar als mateixos organitzadors les pèrdues econòmiques que això els representarà. En aquest cas, segons Riera, podria ser que s’arribés a un acord ja que moltes de les empreses que participen en el congrés són alhora membres de la GSMA, l’organitzadora del congrés.
- El tercer escenari seria que la cancel·lació s’hagués produït per què l’Organització Mundial de la Salut hagués declarat que es tracta d’una situació d’emergència. Si hagués estat així hauria entrat en joc el paper de les assegurances, que podrien haver cobert una part major o menor de les inversions en funció del que tingués assegurat cada empresa.
Míriam Riera havia comentat abans que es conegués la cancel·lació que aquesta seria una mala opció i representaria una “catàstrofe” des del punt de vista del sector i de l’organització d’esdeveniments.
Coronavirus i Mobile: una crisi digna d’estudi
Segons Míriam Riera, la crisi que ha viscut l’organització del Mobile World Congress i que ha acabat comportant-ne la cancel·lació no té precedents en l’àmbit de l’organització d’esdeveniments i la comunicació corporativa. “La crisi és molt gran perquè afecta un congrés molt gran”, valora. Assegura que és un cas que s’estudiarà a les universitats i que es tindrà en compte a l’hora de pactar futurs contractes i assegurances.
La crisi del virus de Wuhan ja té un cost per al MWC
Encara que el congrés no s’hagués cancel·lat, segons Riera aquesta crisi ja hauria tingut un cost per al Mobile World Congress i per a la ciutat de Barcelona. El nombre i la importància d’algunes de les companyies que ja havien anunciat que no assistirien a la cita haurien repercutit en el nombre de visitants. L’any passat es va assolir el rècord de 109.000 visitants, però segons Riera si aquest any n’haguessin vingut 80.000, els organitzadors s’haurien pogut donar per satisfets. Això hauria impactat igualment en el volum d’ingressos i en la repercussió del congrés.
La ciutat de Barcelona també se n’hauria vist ressentida perquè els congressistes solen ser clients importants en altres serveis de la ciutat com l’hostaleria, la restauració, el taxi, etc.