S'han signat dos convenis diferents, però que permetran avançar en la mateixa direcció. D'una banda, el que preveu la cessió a Adif de vies que ara són propietat de Ferrocarrils de la Generalitat i que evitarà que s'hagin de construir vies noves en un tram de dos quilòmetres. La segona signatura fixa qui n'assumirà el cost: gairebé meitat i meitat entre Adif i el Port de Barcelona. El preu total: prop de 150 milions d'euros. Amb els documents signats, la Generalitat ha reclamat al Ministeri de Foment compromís perquè aquests convenis s'acabin complint. JOSEP RULL, conseller de Territori i Sostenibilitat "Ahora tenemos que hacer cumplir este compromiso. // Si el Puerto de Barcelona está bien conectado en términos ferroviarios, se traduce en más actividad económica y, sobre todo, se traduce en más puestos de trabajo." Des de Foment, la ministra Ana Pastor ha assegurat que, ara sí, no hi ha marxa enrere i ha apuntat que les obres que s'han de fer en terrenys com aquest podrien començar aquest any mateix, si els projectes tècnics estan enllestits. Pastor, a més, ha remarcat que amb aquesta obra Barcelona disposarà dels millors accessos ferroviaris d'Europa i el Mediterrani. ANA PASTOR, ministra de Foment "Hay un convenio de financiación firmado y eso no hay quien lo cambie. Podremos cambiar las personas, pero este convenio no lo puede cambiar nadie porque esto es ley." Per la seva banda, des de l'Ajuntament, han aplaudit el pas i han subratllat que d'aquesta manera es reduirà el trànsit rodat i, per tant, la contaminació. Però més enllà del Port, han reclamat a Foment diners per a altres infraestructures de la ciutat. JANET SANZ, tinenta d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat "Exigimos el mismo compromiso, y la misma dedicación y la misma predisposición para otras infrafestructuras que nuestra ciudadanía requiere de forma inmediata." De manera paral·lela, també està pendent la millora dels accessos al Port per carretera, unes obres que, segons les previsions, havien d'estar enllestides a mitjans d'aquest any però que, de moment, encara no s'han acabat.
En concret, el primer conveni signat preveu la cessió a Adif de dos quilòmetres de via que actualment són titularitat de Ferrocarrils de la Generalitat. D’aquesta manera, s’estalvia la construcció de vies noves en aquest tram i els treballs se centraran a adaptar-les per tal que hi puguin circular tant els ferrocarrils com els combois que vulguin accedir al port, que necessiten un ample de via diferent. L’operació, segons ha explicat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, permetrà un estalvi d’uns 100 milions d’euros en les obres.
El segon conveni regula les aportacions financeres de cada part. Adif i el Port de Barcelona hi aportaran gairebé la meitat del pressupost cadascú: 77,2 i 72,6 milions respectivament. En total, el nou accés sud costarà prop de 150 milions d’euros.
Des de la Generalitat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha reclamat al Ministeri de Foment compromís perquè els convenis s’acabin complint i ha recalcat que l’acord arriba amb retard. Des de Foment, la ministra Ana Pastor li ha respost que ara ja no hi ha marxa enrere i ha apuntat que les obres podrien començar aquest any mateix, tot i que ho ha condicionat al fet que els projectes tècnics estiguin enllestits. En aquest sentit, ha detallat que els pressupostos estatals de l’any 2016 ja preveuen sis milions d’euros per iniciar les obres. La ministra, a més, ha remarcat que, un cop estiguin fets, el port barceloní tindrà els millors accessos d’Europa i el Mediterrani. Tot i que aquest dimarts no s’ha concretat quan podrien estar acabats, a començaments de març ja es va marcar com a possible data de finalització el 2018.
A l’acte de signatura també hi ha assistit la tinenta d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament, Janet Sanz, que ha celebrat el nou pas endavant i ha remarcat que l’arribada dels trens de mercaderies permetrà reduir el trànsit rodat i, al seu temps, la contaminació. Sanz, a més, també ha aprofitat l’ocasió per reclamar a Foment inversions “per a altres infraestructures que la nostra ciutadania necessita de forma immediata”, com l’estació de la Sagrera.