L’aparició de nous models de negoci dins el parc de quioscos de la ciutat, com ara els que operen sota la marca Good News o el News & Cofee, ha reactivat el debat sobre què han de poder vendre i què no aquests establiments.

La normativa obliga que el 80 % del que venen sigui premsa, revistes i llibres. Amb el 20 % restant, però, no és tan clara. Només especifica que han de ser productes “que tinguin com a fonament la promoció turística i comercial de la ciutat de Barcelona”.

Expedient informatiu per vendre “productes no autoritzats”

La pregunta que es fan els nous inquilins dels quioscos traspassats és “per què tenir una nevera de begudes patrocinada per Coca-Cola està permès i, en canvi, tenir productes adquirits a petites empreses i artesans de Barcelona no”.

La procedència local dels productes d’alimentació que comercialitzen és un dels arguments que GoodNews ha fet constar a les al·legacions contra l’expedient informatiu que l’Ajuntament ha obert al quiosc que tenen a Diagonal amb Balmes per comercialitzar “productes no autoritzats com ara cafè i brioixeria“. Un expedient que també s’ha obert a d’altres establiments que tenen caixers automàtics.

Des de Good News confien que l’expedient informatiu quedi aquí i no avanci cap a cap mena de sanció i que amb les al·legacions n’hi hagi prou per poder debatre com han de ser els quioscs de Barcelona. És un debat que també vol activar l’Associació de Venedors de Premsa, tal com reivindica Jordi Bastardas, vicepresident de l’associació: “Hem de decidir si volem tenir quioscos o no. No podem viure de vendre diaris. Si no fem res aniran morint i desapareixent”.

No volem ajudes ni descomptes sinó parlar de propostes i que ens les deixin tirar endavant.
Jordi Bastardas, vicepresident de l’Associació de Venedors de Premsa

Ara mateix n’hi ha 333 dels quals 269 estan en actiu. I els que estan tancats, segons l’associació no reobriran: “Si el negoci s’ha tancat perquè no és rendible i no es permet canviar-ne l’activitat, ningú no s’hi voldrà implicar”, argumenta Bastardas.

“Els quioscos poden ser viables”

Les afirmacions de Bastardas contrasten amb les que fa Jan Barthe, un dels socis fundadors de GoodNews. De fet, assegura que des que van quedar-se amb el quiosc de la cantonada de Balmes amb Diagonal la venda de premsa s’ha incrementat un 150 %: “Hem d’aconseguir crear experiències per atreure nous públics“. Consumidors més joves que “a la vegada que agafen un cafè potser també s’emporten el diari”, explica.

Segons Barthe el seu model ha evidenciat que els quioscs “poden ser viables amb la venda de premsa”. Justament per això “no entendríem que ens acabin sancionant quan nosaltres podem dir que vivim de la premsa”.

Els quiosquers apressen l’Ajuntament a dialogar

En paral·lel a l’obertura dels expedients informatius, fonts municipals expliquen que “està estudiant quines són les alternatives de venda de nous productes i serveis que permetin millorar la viabilitat dels quioscs de la ciutat”. L’Associació de Venedors de Premsa assegura que fa temps que va al darrere d’aquesta modificació “però el consistori dona allargs”, diu Máximo Frutos, membre de la junta de l’associació.

Expliquen que han fet propostes per ampliar l’activitat amb iniciatives com la instal·lació de bústies electròniques que funcionin com a punts de recollida de paquets. Però a hores d’ara encara no han rebut resposta de Patrimoni, que és qui gestiona els quioscos.

GoodNews també explica que ha iniciat converses amb alguns diaris per poder oferir versions per descarregar de les seves capçaleres instal·lant codis QR als quioscos. Moltes idees que reclamen un gest per part del consistori si es vol assegurar la supervivència d’aquest element tan característic als carrers de la ciutat.