(ACN/Redacció) L’eclosió viscuda als 2000 amb l’arribada dels telèfons intel·ligents amb internet i aplicacions ha donat pas a una etapa on la venda d’aquests aparells s’ha estancat. Segons les dades del sector, l’any passat es va viure un retrocés de vendes que les marques que participen al Mobile World Congress 2023 (MWC) estan gestionant oferint novetats com telèfons plegables o dispositius reparables pels mateixos usuaris.
Tot plegat, en un context general de crisi de preus i de canvi de mentalitat dels consumidors a zones com Europa i els Estats Units, on cada cop hi ha més preocupació per l’impacte ecològic de la tecnologia. Aquest fet ha derivat en una major disposició general per allargar la vida dels telèfons, fet que suposa un nou paradigma.
Es canvia de mòbil quan vols un nou servei
“Hi va haver una espècie d’explosió dels ‘smartphones’ i la gent tenia veritable fervor per tenir un telèfon nou i anar-lo renovant. En aquest punt, el mercat ha arribat a una maduresa en la qual és difícil tenir alguna cosa nova al teu aparell”, explica a l’ACN l’especialista en enginyeria de telecomunicacions de Deloitte, Pedro Sanguinho. Segons diu, la gent ara només canvia l’aparell quan vol nous serveis, com la 5G. En aquest sentit, observa que el mercat ha entrat en un “període d’espera” mentre arriben novetats destacades.
Aquest fenomen es produeix, apunta Sanguinho, de manera desigual a tot el món. A zones com l‘Àsia els consumidors continuen tenint una bona predisposició a canviar de terminal sovint, mentre que en altres parts del planeta el consum s’ha reduït progressivament.
Els consumidors ja no es mouen per “modes”
“És veritat que la rotació de telèfons mòbils s’ha allargat i cada vegada és menys freqüent el canvi”, afirma Ramiro Larragán, responsable de màrqueting a Espanya de l’empresa de telèfons Honor. Segons destaca, cada cop hi ha menys consumidors que es mouen per “modes” i corren per fer-se amb qualsevol novetat per estar “a l’última”. A parer seu, això ha fet que el mercat de telèfons intel·ligents s’hagi reduït “en volum”, però aquest fet s’ha compensat amb més “valor”. “El preu mitjà de mercat creix per aquesta evolució cap a solucions més sofisticades i més complexes, i que duren més”, ressalta.
Per Larragán, tot el sector dels telèfons intel·ligents està immers avui en una veritable “carrera d’innovació” en què cada marca lluita per atreure una demanda cada cop més sofisticada. En el seu cas, destaca que les millores s’han centrat en productes de diferents gammes de preu i formats com els telèfons plegables, una solució per oferir pantalles grans en aparells compactes.
Canviar la bateria a casa
Adam Fergusson, cap de productes d’HMD Global, actual fabricant dels telèfons Nokia, assegura que amb el nou model Nokia G22 el consumidor pot arreglar la bateria a casa seva i substituir-la en cinc minuts. Això és un canvi notable en comparació amb la generació prèvia de telèfons intel·ligents”, destaca aquest directiu. L’objectiu final, reconeix, és allargar la vida dels telèfons i que durin cada cop més.