Signeu l'acord. Ha estat la consigna més repetida a l'assemblea de treballadors de Nissan que ha organitzat el sindicat Sigen-USOC a Bellvitge. "De éstas hemos visto muchas, va a venir la manada de lobos. Si estáis cerca del acuerdo, firmar." "Vosotros nos representáis, confiamos en vosotros, que se firme. O tenemos estabilidad o no tenemos nada." "Quien no se sacrifica hoy en día -no me gusta, pero tenéis que hacerlo- adelante, adelante." El fantasma de l'ERO que la companyia va aplicar el 2009 ha estat molt present a la reunió. La possibilitat de perdre el lloc de treball ha centrat la majoria de les intervencions dels més de 200 treballadors que han participat en l'assemblea. "Estuve afectado por el ERE y no quiero volver a estar en la calle." SIGEN-USOC és el sindicat majoritari a la planta de Nissan de la Zona Franca. Però la companyia no en té prou amb el sí d'aquest sindicat i busca una majoria més àmplia. Dimecres es van trencar les negociacions i ahir Nissan va anunciar en un comunicat que la planta barcelonina no optarà a la fabricació d'un nou vehicle. En el text, l'empresa adverteix als treballadors que el centre de la Zona Franca va cap a "una mort lenta". Des d'USOC confien que es puguin reprendre les negociacions PEDRO AYLLÓN, responsable global de SIGEN-USOC "Pedimos a la compañía que recapacite y a la administración que presione a Nissan para que el coche se fabrique aquí." UGT també aposta per tornar a la taula de negociació però reclama garanties perquè no hi hagi destrucció de llocs de treball. Falta per saber la posició final de Comissions Obreres, el sindicat que ha tingut la posició més rígida en tot aquest procés.

Els treballadors de Nissan afiliats a SIGEN-USOC han reaccionat a l’anunci d’ahir de l’empresa, que qualificava de “mort lenta” el futur de la planta de Barcelona, tot demanant als líders d’aquest sindicat (al qual pertanyen la meitat dels 32 membres del comitè d’empresa) que facin el possible per recuperar la negociació amb la direcció i garantir el futur de la plantilla. “Signeu l’acord” ha estat la frase més repetida pels treballadors que han intervingut a l’assemblea, on n’hi havia més de 200. Els empleats de Nissan també reclamen la mediació de l’administració per intentar refer un diàleg que, després de set mesos de negociació, la nit de dimecres es va trencar quan semblava que només faltaven per llimar alguns serrells.

SIGEN-USOC és el sindicat majoritari a la planta de Nissan de la Zona Franca, però la companyia no en té prou amb el sí d’aquest sindicat i busca una majoria més àmplia, incorporant-hi almenys un dels altres tres sindicats: CCOO, UGT o CGT. Sense acord per rebaixar els sous i flexibilitzar les jornades de treball segons les necessitats de l’empresa, Nissan renuncia a fabricar un nou vehicle a la Zona Franca que donaria feina a més de 4.000 persones (comptant els llocs de treball indirectes) i uns ingressos de 130 milions d’euros.

El secretari general de la secció sindical de la UGT, Xavi Hernández, també aposta per tornar a la taula de negociació, si el sindicat majoritari hi està d’acord, però reclama garanties que no hi hagi destrucció de llocs de treball a llarg termini i que la doble escala salarial -segons la qual l’empresa paga prop d’un 25% menys als nous treballadors- no es consolida més enllà del 2015. Hernández recorda que l’actual conveni expira el 31 de desembre de 2014 i demana a l’empresa que negociï pensant en el nou conveni.