Les dues proves pilot són encara en fase embrionària.
S’està en procés de fer un cens de totes les activitats, que ha de servir per impulsar un diagnòstic de les necessitats i decidir les accions a emprendre. Els comerciants d’aquestes àrees podran decidir, per exemple, quin mobiliari urbà volen, el disseny dels cartells o què fer amb els locals buits per aconseguir una mixtura d’usos a l’eix comercial.
És la primera vegada que una experiència com aquesta, amb tradició a Alemanya o els Estats Units, s’implanta a Barcelona i, de fet, és una de les reivindicacions de les entitats comercials. Per tirar-ho endavant de forma definitiva, però, caldrà modificar abans la Llei reguladora d’hisendes locals de l’Estat i la llei catalana de comerç.
Aquesta mesura s’emmarca en un pla del govern municipal per reforçar el comerç de proximitat. Entre les accions previstes hi ha elaborar un mapa de locals buits per fomentar-ne l’ocupació a través del Pla de barris i altres plans de desenvolupament econòmic com el de Ciutat Vella. A més, l’Ajuntament crearà un servei per assessorar els comerciants sobre l’increment de preus del lloguer o el “mobbing”.