Aquest grup d'alumnes de segon d'ESO s'ha convertit per un dia en la tripulació del Sella, un dels vaixells detectors de mines submarines de l'armada espanyola. La seguretat és clau i cal posar-se l'armilla. Un cop dalt, comença la ruta. Primer toca veure la cabina des d'on es tripula el vaixell...I també, com s'activen les alarmes d'emergència. Un dels espais més importants del vaixell és aquesta sala. Des d'aquí el sonar detecta una possible mina i s'inicien les operacions per desactivar-la. Una feina que fa aquest equip militar, tots vestits amb un uniforme que els protegeix si la mina esclata. A través de les pantalles detecten on poden ser i llavors inicien les tasques. ANTONIO UGARTE, comandant del Sella: "Se sacan las imágenes con un sónar de barrido lateral y una vez que se analiza se manda. Una feina que fan amb aquests aparells submergibles que permeten recollir i fer esclatar la mina. Si no es pot, una última possibilitat, la més delicada, és que ho faci un submarinista. Ja a coberta, moment de fer un simulacre: intentar passar una mercaderia d'un vaixell a un altre, pot ser menjar o alguna peça de maquinària. Una tasca calculada al mil·límetre. I després de tanta feina, moment de valorar l'experiència. "Me gustaría trabajar aquí porque me gusta el barco, el mar." "Me ha gustado mucho la parte en que hemos visto como se buscan las minas." "Me gustaría trabajar aquí, me ha gustado, me ha gustado." I ja a terra, toca guardar un record de la visita.

Els bucs Sella i Tajo són dos dels sis vaixells detectors de mines de l’armada espanyola. La major part del temps, els bucs estan amarrats a Cartagena, però coincidint amb el Saló Nàutic s’han traslladat al moll Barcelona Nord. Fins al 18 d’octubre, els bucs obren la porta als visitants que poden conèixer la tripulació, la cabina del capità, veure com s’activen les alarmes d’emergència i una sala des d’on un sonar detecta una possible mina i immediatament s’activen les operacions per desactivar-la. Fins i tot els visitants podran viure en primera persona un simulacre, de com passar alguna mercaderia d’un buc a un altre.

Sobre el terreny real, aquests vaixells poden intervenir en qualsevol zona de conflicte del Mediterrani -perquè són membres de l’OTAN- i van intervenir a Síria o el Líban, on han treballat desminant la costa i assegurant el pas lliure de vaixells.