Algun cop us heu preguntat on van a parar les devolucions dels productes d’Amazon que comprem en campanyes com la del Black Friday? Les xifres fan esgarrifar, segons un estudi de Greenpeace Alemanya, fins a 220.000 productes al dia provinents d’aquestes devolucions són literalment destruïts. Si a això afegim que el 80 % d’aquest productes estan en perfecte estat, la primera paraula que ens ve al cap és malbaratament. Una botiga de Sant Antoni, Prime Deals, revisa i rescata aquests productes retornats i els ven amb descomptes de fins el 40 % i ara per Black Friday tenen més feina que mai.

Comparar preus de forma senzilla

En ple Black Friday ens endinsem en aquesta botiga que ara fa només tres setmanes que ha aixecat la persiana a Sant Antoni. D’entrada pot semblar una botiga de joguines i de productes de noves tecnologies d’allò més normal, però el concepte de Prime Deals és únic a tot Catalunya. Compren en subhastes els productes provinents de les devolucions d’Amazon i, un cop revisats, poden oferir descomptes de fins al 40 %.

El gerent de la botiga, en Felipe Atehortúa, ens explica com els clients poden comparar fàcilment els productes de la botiga i els del “marketplace”: “En tots els productes tenim uns codis QR que ens podran ajudar a veure el preu d’Amazon versus el preu de la botiga. Per exemple tenim aquest Garmin, que és un rellotge que es ven moltíssim. A botiga el tenim a 70 euros i amb aquest QR, si l’escanegem, ens porta al web d’Amazon i podem veure que avui val 99 euros”.

Objectiu: reduir el malbaratament

Un dels principals objectius de la botiga és assegurar una segona vida per a tots aquests productes. En Felipe ho explica així: “Les marques ‘online’ quan reben les devolucions, per a ells és un veritable mal de cap. No saben gaire bé què fer amb elles, moltíssimes vegades llastimosament acaben a les escombraries normals, ni tan sols en els punts verds. Quan ens vam adonar d’això vam dir, ho hem de canviar”.

El 50 % de les compres per Black Friday són devolucions

Gairebé la meitat del que es compra per Black Friday acaba en una devolució i això principalment passa perquè es tracta d’una compra poc reflexionada i molt compulsiva, així ho explica a l’ACN el director del màster Supply Chain de l’escola de negocis EAE, Miquel Serracanta. Serracanta també avisa que gràcies al big data si som consumidors que generem moltes devolucions, és possible que Amazon ens acabi penalitzant d’alguna manera, per exemple, traient-nos el nostre compte Prime.

El professor de Logística i Producció de la UOC, Cristian Castillo, recorda que a escala mundial la taxa de devolucions en el comerç electrònic se situa en el 30 % del total de les vendes. “Quan el consumidor està exposat a una campanya més intensa com el Black Friday és més propens a comprar de forma compulsiva i als pocs dies és possible que acabi retornant el producte. Totes les empreses en major o menor mesura haurien de necessitar personal per fer un triatge, per comprovar les condicions i si aquesta devolució està en bon estat, o no. Tota aquesta gestió, en alguns casos, supera el cost del propi producte i això fa que aquest acabi destruït o oblidat en un magatzem perquè tota la gestió de l’operativa no surt a compte”.

Recuperar l’encant d’una botiga física

Amb el Black Friday al damunt en Felipe té feina endarrerida. Ell compra grans caixes de devolucions en subhastes i comprova que els productes estiguin complets. L’últim producte que està revisant és una rèplica del quadre ‘La gran onada de Kanagawa’, fet amb legos, i un petit cop a la capsa sembla l’únic desperfecte visible. A més, la botiga anima els compradors a obrir i a tocar els productes, una manera de comprar que, amb la venda en línia, semblava que ja s’havia perdut. El que no trobareu a Prime Deals són descomptes per Black Friday, segons ens expliquen, per a ells el Black Friday és cada dia de l’any.