L’Ajuntament negocia amb el Port de Barcelona un topall del nombre de creueristes que arriben a la ciutat, tal com ha avançat ‘El País’ i ha confirmat el mateix alcalde aquest divendres. Collboni ha apuntat que no és sostenible l’increment exponencial de creueristes, que ha xifrat en un 8 % anual. “Estem arribant al límit assumible perquè, tot i que hem de defensar la indústria turística, la massificació porta repercussions negatives“, assegura. L’alcalde ha afegit que no es tracta només de traslladar les terminals fora de la ciutat, sinó que ha proposat “fins i tot en el futur, suprimir alguna terminal si fos necessari”. Aquest darrer any s’ha batut el rècord, amb 3,5 milions de viatgers.

Per això ha anunciat la voluntat d’arribar a un acord “amb diàleg, amb calma” amb el Port que eviti el risc de morir d’èxit. No hi ha cap data prevista per assolir el pacte, però ha assenyalat la importància d’actualitzar l’acord amb el Port del 2018 —signat en l’època d’Ada Colau— perquè aquest conveni va limitar i agrupar les terminals de creuers per allunyar-les de la ciutat, però no va marcar cap topall. Des d’aleshores, assenyala, el nombre de creueristes que desembarquen a la ciutat ha crescut en un milió.

Reduir els creuers d’escala

La via per aconseguir controlar aquest nombre, segons l’alcalde Collboni, és reduir els que fan escala a Barcelona, a favor del que hi fan base. “Els que hi fan base s’estan més temps a la ciutat i en fan un millor ús que no pas els que no més estan unes hores”, ha indicat. “Volem un acord que aposti per més qualitat i no més quantitat”, ha afegit la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Laia Bonet, qui al març ja havia avançat la necessitat d’actuar i limitar els creuers.

Collboni tampoc ha descartat suprimir, si cal, alguna de les terminals de creuers. Tot plegat va en el mateix sentit, afirma, de les decisions i limitacions que ja han pres altres ports importants com el d’Amsterdam o el de Venècia. Ha valorat, a més, l’esforç del Port de Barcelona de diversificar la seva activitat econòmica, amb projectes com, per exemple, el Bluetech, el pol que s’instal·larà al moll de Sant Bertran amb empreses emergents especialitzades en l’economia blava, la portuària i marítima.

Crítiques del PP

El president del grup municipal del PP, Daniel Sirera, ha criticat la iniciativa de l’alcalde, a qui acusa de “criminalitzar un sector que represeenta el 15 % del PIB de la ciutat.”. Ha afegit que “el colauisme de Collboni segueix limitant econòmicament Barcelona.”