créixer en condicions

L’educació: el factor de canvi

El 7,5 % dels ciutadans pateixen l’anomenada privació material severa, una situació de pobresa personal que té en els infants la població més vulnerable. En aquest context és bàsica la feina d’equips com els de l’entitat AEIRaval, que fan de l’oci després de l’escola una eina educativa i lúdica per garantir que els infants creixin en igualtat d’oportunitats. Ho hem comprovat fent una activitat per esbrinar les coses que els agradaria tenir.  

 

“El primer que fem és un espai de berenar d’acollida, fem treball d’hàbits, reforç i complement alimentari diari dels infants. També fem suport acadèmic i hem comprovat que l’educació és l’eina que t’acaba afavorint per tenir oportunitats i poder escollir a la vida”

 

La privació severa de material es produeix quan no tenim diners per  afrontar quatre d’aquests nou conceptes: una despesa imprevista de 650 €, anar de vacances almenys una setmana a l’any, mantenir l’habitatge amb una temperatura adequada, tenir automòbil, haver-se endarrerit en el pagament de rebuts, poder fer un àpat de proteïna almenys cada dos dies, disposar de televisió, telèfon i rentadora.


la dada

A Nou Barris, un 17,1 % de la població pateix privació material severa. A l’altre extrem, hi ha el districte de Sarrià – Sant Gervasi, amb un 1,1 %

Quan els dibuixos parlen!

A través d’aquests dibuixos fets per un grup de 15 nens i nenes de cinc a vuit anys, del centre obert AEIRaval (Associació Educativa Integral del Raval), ens han explicat què els agradaria tenir i amb qui voldrien compartir-ho. Una activitat pedagògica que serveix per valorar el pes del suport emocional a través del joc.

La importància del codi postal

La privació material severa condiciona l’alimentació i el creixement físic, però també el desenvolupament social. El catedràtic de Ciències Polítiques i Socials de la UPF, Joan Benach, considera que el barri on vivim sovint condiciona més que el codi genètic, així com també ho fa el sexe i la situació migratòria.