La directora del TNC, Carme Portacelli i el dramaturg Pablo Ley signen ‘Terra baixa. (Reconstrucció d’un crim)’, versió renovada del clàssic d’Àngel Guimerà. La relectura canvia l’estructura de l’obra i hi introdueix noves escenes i dos nous personatges. Tot plegat per contextualitzar-la en l’època que va ser presentada, marcada per les lluites socials.

El subtítol parla precisament de l’estructura. La versió comença amb el Manelic matant el Sebastià, que és justament com acaba l’original. A partir d’aquí entren en escena una periodista que es desplaça per escriure sobre els fets i un inspector de policia que investiga el crim. “Es reconstrueixen els fets per veure quines són les circumstàncies que envolten aquesta mort. ‘Terra baixa’ s’insereix així en unes circumstàncies sociopolítiques que fan del crim narrat un crim social”, explica la directora escènica.

Barcelona, ciutat de bombes

És l’època d’apogeu de l’anarquisme, d’atemptats com el que es va perpetrar contra el general Martínez Campos a la Gran Via, o el del Liceu. També de la repressió policial de l’obrerisme. De fet, el personatge del policia té el nom d’un personatge real, Antoni Tresols, “el Vinagret”, conegut per ser un eficaç torturador.

Escenes de la investigació s’alternen amb les de l’obra original, amb Borja Espinosa, en el paper de Manelic; Eduard Farelo, en el de Sebastià, i Anna Ycobalzeta, encarnant la Marta. Els dos personatges afegits els interpreten Laura Conejero i Manel Sans, en un repartiment en què figuren també Pepo Blasco (Tomàs), Mohamed El Bouhali (Josep), Mercè Mariné (Pepa), Roser Pujol (Xeixa) i Kathy Say (Nuri).

En el marc del projecte d’internacionalització del patrimoni teatral català, a la primavera, el muntatge farà funcions al KVS de Brussel·les i al CDN d’Orleans. A la Sala Gran del TNC en fa fins al 26 de febrer.