S’ha estrenat al Teatre Goya ‘Buffalo Bill a Barcelona’, una obra de Ramon Madaula dirigida per Mònica Bofill, qui també va dirigir el text anterior de Madaula, ‘Els Brugarol’. El mateix autor comparteix escenari amb la presentadora de TV3 Raquel Sans. En l’obra, la periodista somia que es troba amb el mític Buffalo Bill (Ramon Madaula), amb qui entaula una conversa, o més aviat una entrevista, davant d’una ampolla de bourbon.

Es planteja un estira-i-arronsa entre un personatge força pagat de si mateix i una entrevistadora que el posa en dubte. Després de ser caçador de búfals i explorador durant les guerres índies, William Frederick “Buffalo Bill” Cody (1846-1917), es va convertir en un empresari i una estrella de l’espectacle muntant un circ amb cowboys i nadius supervivents.

Desmuntant el mite

“Buffalo Bill es va inventar, abans que el cinema, el mite del cowboy heroic que, els europeus —almenys els de la meva edat—, ens hem empassat durant dècades. El que fa la Raquel és desmuntar el mite. I jo, com a Buffalo Bill, em defenso com puc”, explica Madaula.

Per Raquel Sans, que va viure quatre anys com a corresponsal als EUA i es va documentar amb un estudi de la professora de la Universitat de Califòrnia Roxanne Dunbar-Ortiz, descendent de nadius, “el que em va fascinar d’aquest muntatge és que toca una etapa històrica de la qual no es parla. Es parla molt dels conflictes racials de la policia amb els negres, però hi ha un abans”.

El relat historicista que es desprèn del diàleg entre els dos té, com a contrapunt, moments de comèdia. “Sempre m’agrada introduir la ironia quan les coses es posen massa transcendentals”, confessa Madaula.

Buffalo Bill a l’Eixample

El títol fa al·lusió a la visita que va fer el circ de Buffalo Bill a Barcelona l’any 1889. L’espectacle va ser un èxit a ciutats com París o Londres, però no a Barcelona. “És veritat que el fred i les epidèmies no hi van ajudar. Però altres espectacles, com el Circ Eqüestre que hi havia a la plaça de Catalunya, van tenir més públic. Buffalo Bill es va emprenyar perquè a ell el van posar en un solar de l’Eixample, que considerava l’extraradi”, explica Madaula. Cinc anys després, l’espectacle va fer novament gira europea, però sense passar per Barcelona.