Després dAdossats’, Ramon Madaula dona una volta de clau més al seu vessant de comediògraf. Ho fa, amb encert, plantejant dilemes sobre salts generacionals i conflictes de gènere. ‘Els Brugarol’ és un muntatge que arriba al Polioroma després de fer 40 actuacions per tot Catalunya. I en farà més.

Muntatge petit, de pressupost ajustat, amb tres únics intèrprets, el mateix Ramon, el seu nebot Jaume Madaula, i Estel Solé, dirigits per Mònica Bofill. Defensor del teatre costumista entès com a traslació escènica de personatges i vides reconeixibles, Madaula poua en un univers que coneix bé com a sabadellenc.

Un burgès de Sabadell

El protagonista de l’obra és membre d’un respectable llinatge de la indústria tèxtil vallesana. Antoni Brugarol (Ramon Madaula) és un lliurepensador, però també, malgrat ell, un conservador. Les opcions de vida triades pels seus fills se li posen malament a l’estòmac, per bé que es mostri condescendent.

El fill és gai i actor de teatre, la filla, l’Anna (Estel Solé), una antisistema disposada a ocupar pis. Però el que més mal li fa és la decisió que ha pres ella, embarassada del Pablo (Jaume Madaula): permutar els seus cognoms. Ningú perpetuarà el llinatge Brugarol.

“M’interessa la forma com les joves generacions bandegen sempre allò que han construït els predecessors. D’aquest enfrontament generacional va ‘Els Brugarol’, explica l’autor.

Qüestió de cognoms

El mateix autor va haver d’entomar que una filla optés per canviar el cognom del pare pel de la mare. “Em va afectar. Vaig veure que no tenia resoltes certes tendències masclistes. I d’aquesta tensió va néixer el text”, confessa Madaula.

Una comèdia honesta i actual, que a l’estrena ha fet riure a dojo. “Per mi hi ha excés de transcendentalisme al teatre. La gent ja té prou cabòries”, argumenta l’autor. Llarga vida. En cartell fins al 2 de maig.