Al número 5 del carrer de la Sal, a la Barceloneta, hi torna a haver llibres. Fahrenheit 451 ocupa ara el lloc de la mítica llibreria Negra y Criminal, de Paco Camarasa —qui va ser comissari del BCNegra— i Montse Clavé. Els dos van apostar per la literatura negra, policíaca i d’intriga però van haver d’abaixar definitivament la persiana el 2015 per les baixes vendes. La llibreria Fahrenheit 451, en canvi, neix amb la voluntat d’apropar als veïns del barri llibres d’editorials independents. “Editorials independents de veritat, d’aquelles que no tenen distribuïdors i gairebé reparteixen els llibres en una cistella”, diu Sergio Lledó, un dels propietaris.
Ara bé, Fahrenheit 451 no és un espai concebut únicament per a la venda de llibres, sinó també per organitzar-hi des de presentacions fins a tallers alternatius. La primera activitat programada, el 23 d’octubre, serà una trobada en què es parlarà de les traduccions literàries dels escriptors Pablo Martín Sánchez i Xina Vega.
De la llibreria mòbil a l’estable
Els dos propietaris de la nova llibreria, Azra Ibrahimovic i Sergio Lledó, van començar a vendre llibres a Sitges. Expliquen que els va sorprendre que no hi hagués cap llibreria en aquesta localitat costanera i, després d’aconseguir el permís pertinent, van començar la venda mòbil de llibres amb un “book truck”. De fet, diuen que, tot i haver-se instal·lat a la Barceloneta, seguiran amb la venda ambulant en aquelles poblacions on no hi ha cap llibreria. “Seguirem a Sitges perquè allà hi tenim els nostres clients, però ens mourem fins allà on ens necessitin”, diu Ibrahimovic.
Precisament a Sitges era on buscaven obrir una llibreria estable, però els locals eren “massa cars”, i van conèixer una clienta —la propietària del local de l’antiga Negra y Criminal— a qui va agradar la idea i que els ha ajudat a començar aquest projecte cultural.
Inspirats en la novel·la de Ray Bradbury
El nom de la llibreria, Fahrenheit 451, fa referència a l’angoixant obra de Ray Bradbury que el cineasta François Truffaut va dur a la gran pantalla i en la qual es prohibeix a la societat tenir accés als llibres per poder-la tenir més ben controlada. En certa manera, segons Ibrahimovic, ‘Fahrenheit’ posa en evidencia la importància de la literatura en la cultura d’un país. I és per això que defensa aferrissadament la persistència de les llibreries com un lloc on poder interactuar i socialitzar.