El Premi Planeta 2023 ha constatat aquest dissabte “una abundància” pel que fa al gènere de la novel·la negra, així com la presència de personatges femenins “empoderats” en les 1.129 novel·les que s’han presentat. La 72a edició del guardó ha rebut 461 obres més que l’anterior amb unes temàtiques que reflecteixen “els gustos” dels lectors.

El president del Grup Planeta, José Creuheras, s’ha mostrat satisfet per la bona rebuda i ha recordat que els objectius passen per donar difusió als llibres, descobrir nous lectors i estimular la creació literària. Això sí, també ha parlat de nous reptes, com és el cas de l’impacte de la intel·ligència artificial (IA). “No en podem escapar, però no substituirà el talent de les persones”, ha assegurat.

La prèvia a conèixer el Premi Planeta 2023

Només unes hores abans de reunir-se per decidir l’obra guanyadora del Premi Planeta 2023, el jurat del guardó —format per José Manuel Blecua, Fernando Delgado, Juan Eslava Galán, Pere Gimferrer, Carmen Posadas, Rosa Regàs i Belén López— ha participat en la tradicional roda de premsa prèvia a la concessió, que es farà diumenge a la nit al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC).

48 obres de Barcelona

Aquesta vegada s’han rebut més d’un miler d’obres, de les quals 482 han arribat de l’Estat i 309 d’Amèrica del Sud. De Barcelona se n’han presentat 48; de Lleida, 6; de Girona, 6 i de Tarragona també 6. Segons ha assegurat Creuheras, aquest “rècord” de participació ha vingut derivat del fet que era la primera vegada que no es requeria entregar els originals en paper, sinó en format digital a través de correu electrònic, una opció que n’ha “facilitat en gran mesura” la recepció.

Quines són les 10 obres finalistes?

El Premi Planeta 2023 està dotat amb un milió d’euros per a l’obra guanyadora i amb 200.000 euros per a l’obra finalista. Els 10 finalistes de la 72a edició són ‘Sexudario’, de Mar de Mármara (pseudònim); ‘Dexados’, de Lorenzo Fernández Prieto; ‘El rey del este’, de Luis Parterrío (pseudònim); ‘Verlas venir’, de Francisco-José Torres Alborch; ‘El reencuentro’, de Tintaleve (pseudònim); ‘Lágrimas en el fondo del mar’, de Clara Isabel Aguilar Esteban; ‘Li Qingzhao’, de Pilar González España; ‘Otoño sin ti’, de Gabriela Monte (pseudònim); ‘Otro cielo’, de Elizabeth Gothelf, i ‘Sombras en la pared’, de Karla Munich (pseudònim).

Segons ha explicat un dels membres del jurat, l’escriptor Juan Eslava, enguany han detectat que hi ha hagut una destacada presència de novel·les negres, testimonials, i veus femenines, un fet que constata quines són “les preferències” del públic, que els escriptors recullen. Aquests escriptors també “són, a la vegada, lectors”.