Hispano-Suiza, Rolls Royce o Ford
. Són algunes de les marques representades, amb models anteriors als anys 30, a la 59a edició del Ral·li Internacional de Cotxes d’Època Barcelona-Sitges. Una prova consolidada en el calendari de la ciutat, i que ha embadalit molts curiosos que, aquest diumenge, s’han aplegat a la sortida de l’etapa, a la plaça de Sant Jaume, per veure l’inici del tram entre Barcelona i Sitges.
Una de les principals atraccions d’aquesta edició ha estat el representant més veterà: és un Darracq de l’any 1900, que ha protagonitzat, a més, l’anècdota del dia. En el moment de la sortida, el conductor no l’ha pogut posar en marxa —ho feia amb la tradicional maneta davantera— i ha calgut ajuda per fer-ho amb un altre sistema, tant o més tradicional: empentant-lo.
“Aquests cotxes són joies molt ben conservades”, explica la Núria Carbonell, membre de l’organització. Destaca que “aquest any hi ha més participació de francesos, que a diferència de catalans o espanyols, es presenten amb els cotxes ben conservats però poc restaurats“. Un d’aquests francesos és l’Eric Murgue, que explica que “és un plaer venir a Barcelona”. Sobretot per l’ambient que s’hi ha trobat, perquè “és excepcional veure molta gent que aprecia els cotxes antics“.
La supervivència del Ral·li
Els organitzadors de la prova preparen la propera edició, la número 60, conscients que caldrà fer una gran festa d’aniversari. Però a la vegada, es mostren procupats perquè “cal un relleu generacional“, comenta Núria Carbonell, que afegeix que “garantir-lo, és vital perquè el ral·li no mori“. Carbonell argumenta aquesta situació pel fet que la majoria d’aquests cotxes són peces de col·lecció “molt estimades i molt cuidades pels propietaris”, relata, i afegeix que, de vegades, “és difícil que els joves tinguin l’oportunitat de conduir-los”.
Una exposició per conèixer-los
Els dies previs a la sortida de l’etapa de diumenge, han estat farcits d’activitats paral·leles. La més destacada, una exposició a l’avinguda Diagonal. S’hi han pogut veure els cotxes participants, i la marca més representada ha estat la nord-americana Ford, amb els mítics models ‘A’ i ‘T’. Aquest any la marca Hispano-Suiza ha exposat en un espai destacat a la mostra, ja que s’hi ha pogut veure un 15/45 del 1913; a banda d’altres joies d’època sobre rodes.