S’ha representat al Foyer del Liceu el segon acte, en versió semiescenificada, de l’òpera ‘I due gobbi’ (‘Els dos geperuts’), de Marcos Portugal. Durant força temps s’havia atribuït al català Carles Bagué, de qui s’ha pogut escoltar l’obertura de ‘La principessa filosofa’, (‘La princesa filòsofa’). S’havia considerat que ho era d”I due gobbi’.

El programa, que es repeteix al Teatre de Sarrià (2 de maig) és fruit de la col·laboració entre el Liceu i el projecte de l’ESMUC La bottega d’opera (La rebotiga de l’òpera). “Pretén professionalitzar els estudiants de l’ESMUC en tots els àmbits de producció d’una òpera”, explica la coordinadora de cant de l’ESMUC, Mireia Pintó.

Bagué, el simulador

Orquestra i solistes vocals de l’ESMUC han interpretat el segon acte d”I due gobbi’ (òpera buffa d’embolics a partir d’una suplantació d’identitat) precedit de l’obertura de ‘La principessa filosofa’. Entre les dues ha intervingut l’actriu Sílvia Bel amb un monòleg contextualitzador.

El musicòleg Oriol Pérez Treviño, encarregat del procés d’investigador, ha arribat a la conclusió que les partitures manuscrites que hi ha a l’arxiu musical de Montserrat, que teòricament pertanyien a una mateixa òpera i a un mateix autor, són d’autories diferents. “Bagué era un simulador. S’ha trobat obra seva signada amb el nom de Haydn, quan era seva i no del compositor austríac”.

De la resta de l’òpera de Bagué no se’n sap res. “No descarto que en el futur tinguem alguna sopresa en aquest sentit”, comenta el musicòleg.