La cultura del país del sol naixent és en molts aspectes diferent a la nostra i la panoràmica de la producció escènica japones que inclou el Grec d'enguany sorprendrà més d'un. A l'escenari del Lliure puja avui 'La càmera lúcida', una insòlita proposta de clímax estètic més que de teatre en el sentit ortodoxe de la paraula. Shiro Takatani la va concebre a partir de la lectura d'un clàssic de Roland Barthes, l'assaig sobre fotografia 'La chambre claire'. L'espectacle és una successió de situacions en les quals projeccions, cossos i objectes en moviment creen quadres minimalistes I és que el cicle Japó al Grec es vol radicalment contemporani. Un exemple aquesta producció amb el festival Sónar: una instal·lació de l'artista multimèdia Ryoji Ikeda. El públic va esperar que minvés la llum diurna per endinsar-se en el laberint instal·lat a l'escenari del Grec, format per 64 potentíssims focus que projectaven feixos de llum de 10 kilòmetres d'alçada. Al terra uns sensors activaven sons aguts amb el moviment dels visitants. El Sónar havia convocat un concurs de fotografia convidant als barcelonins a captar, en el decurs de la matinada, les millors imatges de l'escultura lumínica des de diversos punts de la ciutat. El guanyador tindrà dos abonaments pel Sónar de l'any que ve.