Inauguren a Barcelona un dels espais expositius exclusivament dedicats a la fotografia més grans de l’estat. La Fundació Mapfre abandona la Casa Garriga Nogués i es trasllada a la ronda del Litoral, a tocar de la Torre Mapfre, on situa el centre KBr. L’equipament té 1.400 metres quadrats i inclou, a més de sales per a dues exposicions, un auditori per a actes amb públic, una llibreria i un espai per a activitats educatives.

“Des de la Fundació Mapfre s’ha estudiat on ubicar aquest centre. Barcelona, per la quantitat d’arxius  i per la seva història en relació amb la fotografia, ens ha semblat el lloc indicat. Volem crear sinergies amb centres expositius ja existents. Tindrem, per exemple, una entrada única amb Fotocolectània”, explica  Maria Pfaff, coordinadora de l’equipament. El nom del centre, KRb, fa referència a la fórmula del bromur de potassi, una sal que s’emprava per revelar fotos.

Bill Brandt i Paul Strand, protagonistes de les exposicions d’obertura

Fent honor al nom del centre (KRb), les dues primeres exposicions remeten a dos artistes de l’etapa analògica. La més ambiciosa, amb més de 186 fotografies, és la monogràfica més gran que s’hagi fet a l’estat espanyol dedicada a Bill Brandt.

Tot i que nascut a Alemanya, està considerat un dels fotògrafs britànics més influents del segle XX. El recorregut de la mostra s’inicia amb un gran apartat dedicat a la fotografia social. La secció ‘Upstairs, downstairs’ desplega un inquietant diàleg entre fotografies que retraten la alta societat britànica dels anys 30 i d’altres que descobreixen les dures condicions de vida de la classe treballadora. Es basa en el llibre ‘English at home’, que va publicar l’artista en aquesta etapa.

Superada la Segona Guerra Mundial, va inclinar-se per registres canònics de la història de  l’art: paisatge, retrat i nu. “Ell deia que, després de la guerra, ja no hi havia el mateix contrast entre classes precedent”, comenta Ramon Esparza, comissari de la mostra dedicada a Brandt.

La segona exposició, acreditada per Juan Naranjo, beu del fons de col·lecció de la fundació, i té com a protagonista el nord-americà Paul Strand, qui va exercir un paper destacat en la dignificació de la fotografia com a disciplina artística als EUA.