El projecte “Matar el monstre” és una col·lecció de set novel·les que formen una coral, però que alhora es poden llegir de forma independent. Amb la Barcelona del 1818 com a punt de partida, l’escriptora Ada Castells posa la primera pedra d’aquesta obra amb ‘La primavera pendent’, una història en què també apareixerà per primer cop Francesc Cabestany, un personatge secundari que sent una forta atracció per la novel·la ‘Frankenstein’, que sobreviurà durant 200 anys i apareixerà en cada un dels llibres i formarà la vuitena aventura del projecte. És un homenatge als 200 anys de la publicació de l’obra de Mary Shelley, a la qual es fa referència en cada una de les novel·les.

El segon llibre és ‘La fugida d’Urània’, de Susanna Rafart. S’ambienta en l’any 1888 en un moment de canvis. L’Exposició Universal és a la ciutat i els retratistes es passen a la fotografia en una Barcelona on també hi ha mags i poetes. El tercer llibre, ‘Els vulnerables’, de Julià de Jòdar, és el primer a entrar al segle XX. En plena Exposició Internacional un personatge tètric, Frank Goldstein, experimenta amb obrers pobres per assolir el Superhome Metal·lúrgic. A ‘Els ulls dels homes mentiders’, de Jordi Coca, Barcelona s’impregna de l’esperit del maig del 68 i els moviments antifranquistes.

En la cinquena entrega, ‘Secundaris’, de Núria Cadenes, arriba, per fi, la Barcelona moderna, la ja postolímpica de l’any 1992 i que barreja l’entusiasme de les medalles esportives amb l’aluminosi i la misèria del Turó de la Peira. El penúltim llibre és ‘Vindràs amb mi després del diluvi’, de Mar Bosch, i s’emmarca en l’any 2004 en una ciutat que acull el Fòrum envoltat de controvèrsia. ‘Angèlica i Rafel’ és el darrer títol de la col·lecció. Escrit per Miquel de Palol, se situa en l’actualitat, l’any 2018, i explica la història de l’Angèlica, una agent secret que posa a prova altres agents candidats a assumir càrrecs de gran delicadesa. Mentrestant, un home misteriós reclama l’autoria d’un llibre del 1818.

jordi coca i susanna rafart llegint matar el monstre

L’editor de Comanegra, Jordi Puig, reconeix que es tracta d’un projecte “ambiciós i boig”, però admet que era l’única manera d’escriure la gran novel·la de Barcelona. La primera novel·la ja és a les llibreries i el calendari de publicacions s’estirarà fins al Nadal del 2018, quan veurà la llum el darrer dels títols. Queda tot un any per fer que el monstre camini, però a diferència del que va crear Victor Frankenstein, que sigui ben rebut i no espanti cap lector.