Inugurada a la Filmoteca una exposició amb fotografies de Marilyn Monroe, algunes d’inèdites a l’estat espanyol. La mostra, que es pot visitar fins al 24 de febrer, permet copsar un vessant més íntim de l’actriu, captat pel seu fotògraf més proper, Milton Greene.

El fotògraf més proper a l’actriu

Monroe i Greene es van conèixer en una sessió fotogràfica per a la revista ‘Look’ el 1953, quan l’actriu rodava ‘Riu sense retorn’, d’Otto Preminger. Es va establir una gran complicitat entre ells que ben aviat esdevindria amistat.

De fet, l’actriu va estar vivint dos anys a la casa de Greene a Connecticut, i es van acabar associant per fer dues pel·lícules, ‘Bus stop’ i ‘El príncep i la corista’, amb Greene com a productor. “La van fotografiar des de Cartier-Bresson a Avedon passant per Bern Stern, però Milton va ser el més proper. Es nota, en les mirades, la complicitat entre els dos”, comenta el director de la Filmoteca, Esteve Riambau.

Sessions informals, Marilyn natural

La mostra “Marilyn Monroe by Milton Greene. The 50 sessions” aplega 84 fotografies del fons The Archives LLC, i Joshua Greene, fill de Milton i també fotògraf, n’ha fet la selecció. Moltes fotografies són de sessions espontànies, que Greene i Monroe feien informalment, sense ànim de ser publicades. Capten una Marilyn radiant, però natural.

Fotografies en privat, a casa o en descansos de rodatge. Hi ha, per exemple, una sessió de Marilyn vestida de pagesa, als decorats de la Twenty Century Fox. Regirant els armaris dels estudis van trobar la roba que Jennifer Jones havia portat a ‘The song of Bernadette’, amb la qual es va vestir Monroe per deixar-se retratar.

Audioguia amb reflexions

Les imatges van acompanyades de textos explicatius, i la Filmoteca ha posat a disposició un sistema d’audioguia. Hi ha comentaris de personalitats de diversos àmbits reflexionant sobre el poder de la imatge o la construcció d’una icona femenina en una indústria majoritàriament dirigida per homes.