La Filmoteca de Catalunya estrena aquest divendres un cicle que pretén acostar les imatges més censurades del cinema des de la primera dècada del segle XX fins als anys setanta. Sota el títol Les escletxes de la censura, la sala projectarà, cada dia fins a finals d’agost, un llargmetratge que mostrarà el grau de tolerància de cada societat.

El cicle inclou pel·lícules estatunidenques, però també europees i asiàtiques. Els films permeten recuperar com va evolucionar la censura als diferents països, ja que es podran veure obres produïdes a l’URSS, el Regne Unit i Espanya. En les imatges de la censura, sobretot sexual, tot i que també política, de costums o religiosa, s’aconsegueix veure l’enginy dels cineastes de l’època per esquivar les restriccions del poder.

Esteve Riambau, director de la Filmoteca de Catalunya, ha explicat en una entrevista a Barcelona FM que amb aquest cicle pretenen fer una panoràmica de les projeccions que entre els anys 20 i 70 van suposar una conjunció de dos tipus de censura al món occidental, l’autocensura dels productors nord-americans i la censura dels països totalitaris i dictatorials.

Riambau també ha explicat que el concepte de censura ha evolucionat i, per tant, continua existint, encara que impulsada pels mateixos cineastes. El director del centre creu que les pel·lícules es fan pensant en la projecció comercial a les televisions, i eviten escenes més explícites que podrien veure’n limitada la programació per l’edat mínima que hauria de tenir el públic.

Durant el mes de juliol i agost es podran veure, entre d’altres, ‘El diable és una dona’, de Josef von Sternberg (1935), ‘Noies d’uniforme’, de Leontine Sagan i Carl Froelich (1931), o ‘Baby Doll’, d’Elia Kazan (1956).