Les exposicions culturals tenen sovint quadres, escrits i altres recursos visuals que dificulten l’experiència a les persones cegues i amb baixa visió. Per aquest motiu, el CCCB organitza periòdicament visites adaptades en totes les seves exposicions perquè aquestes persones les puguin gaudir gairebé al mateix nivell que la resta d’usuaris.

A betevé hem acompanyat un grup de visitants a una de les exposicions del moment a la institució, “Sade. La llibertat o el mal”, en què es presenta la figura tan controvertida del Marquès de Sade, per veure com es fa l’adaptació d’una exposició cultural.

“Aquest és un col·lectiu que històricament costava que vingués als equipaments culturals i, cada vegada més, busquem estratègies i maneres per poder fer accessible la cultura”, explica la cap d’educació al CCCB, Bàrbara Roig. “Moltes vegades no anem a certs llocs perquè diem: ‘Si no hi veus, per què hi vull anar, si m’ho perdré?'”, reafirma Josep San Isidoro, un dels usuaris de la visita.

Aconseguir “una experiència sensorial”

Els usuaris fan un recorregut —guiats per dos mediadors culturals— al llarg de la història per comprendre el món d’aquest polèmic personatge i quina és la seva influència fins avui dia. Des d’escrits i il·lustracions propis de Sade, passant per obres de Salvador Dalí i fins a peces audiovisuals actuals com ‘Censura’, de Candela Capitán. Són alguns exemples del contingut que es tracta d’adaptar per aconseguir “una experiència sensorial“, detalla la mediadora cultural i guia de la visita, Paula Farrés.

Des del primer moment els guies fan descripcions minucioses de l’espai on es troben els visitants i el que hi ha davant seu. Així mateix, quan es parla de certes il·lustracions, es dona als usuaris còpies d’aquestes il·lustracions amb relleu perquè puguin tocar-les i així apreciar amb més detall com són.