Quan només falten 11 dies per Sant Jordi —una jornada en què el llibre regna al costat de les roses— aterra aquest dilluns a Espanya una nova plataforma que permet a les llibreries independents i de proximitat aprofitar al màxim la potencialitat del mercat en línia de la venda de llibres. Es tracta de Bookshop.org, projecte impulsat a l’estat espanyol pels copropietaris de la llibreria de la Vila de Gràcia, La Memòria, i que implanten una idea que ja s’ha vist que funciona en mercats com l’estatunidenc i el britànic; és, doncs, la primera adaptació del projecte en una llengua no anglesa.

Segons explica Marta Marrón, de La Memòria, Bookshop.org neix després de constatar durant la pandèmia “les dificultats de les llibreries independents per competir en el món ‘online’ amb les grans plataformes per la manca de recursos humans i de catàleg”. “Funcionàvem com a petites illes amb pocs mitjans per entrar en el mercat de l”e-commerce'”, afegeix Marrón, que veu ara en Bookshop.org una resposta que permet una compra en un clic, fàcil i amb una logística centralitzada que fa possible rebre el llibre en 24 hores. És, doncs, una estratègia perquè la “llibreria de proximitat es pugui beneficiar també d’un comerç en línia amb un creixement imparable”.

La irrupció de Bookshop.org es dona amb 200 llibreries adherides a escala estatal, de les quals 60 són a Catalunya, i una vintena a Barcelona, entre les quals, Documenta, La Central o A Peu de Pàgina. Els treballs per importar la plataforma a casa nostra es remunten a un any enrere i després que els propietaris de La Memòria parlessin amb l’editor independent i pare de la idea, Andy Hunter.

Com funciona la plataforma?

L’usuari que entri al web veurà que pot utilitzar el cercador tant per trobar un títol concret o la llibreria a la qual vulgui comprar. A més, la plataforma ofereix un “concepte innovador”, apunta Marta Marrón, com és el fet que cada llibreria té el seu espai; això, els permet no només personalitzar-ho amb el seu logo i imatge, sinó també fer-hi les recomanacions literàries que considerin. Es reivindica, així, el paper del llibreter a diferència del resultat que s’obtindria “si només s’hi apliquessin els algoritmes”.

Les compres de llibres es poden fer associant-se a una llibreria en concret o —si es prefereix— sense fer-ho, de manera que el marge econòmic generat es destina a un fons comú que es reinverteix en tot el projecte de Bookshop.org.

L’activitat del primer dia

Ja en aquest primer dia del llançament, molts establiments s’han interessat en el projecte i la previsió és que en les properes setmanes s’hi acabin adherint més.

Un dels primers que ha fet ús de la plataforma és el tinent d’alcalde de Cultura, Joan Subirats, que ha piulat a Twitter la seva experiència de compra.